Authors | فاطمه طالبی,محمدعلی رستمی نژاد,خیرالنساء رمضان زاده |
---|---|
Conference Title | اولین همایش هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۴-۰۶-۰۴ |
Event Place | تهران |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
پژوهش حاضر، با هدف کاربرد فناوری هوش مصنوعی در برنامه درسی هنر است. رویکرد به کارگرفته شده در پژوهش کیفی و از نوع سنتزپژوهی است. راهبرد مورد استفاده در این تحقیق شامل هفت مرحله¬ی تنظیم پرسش پژوهش، مطالعه¬ی نظام¬مند -ادبیات، انتخاب پژوهش¬های مناسب، استخراج اطلاعات ازپژوهش¬ها، تحلیل و ترکیب یافته¬ها، کنترل کیفیت و ارائه¬ی یافته-هاست. برای دستیابی به هدف مطالعه، از پایگاه¬های اطلاعاتی PubMed و Google Scholar کلیه منابع الکترونیک در بازه زمانی ۲۰۲۴-۲۰۲۰ با کلیدواژه¬های «هوش مصنوعی در آموزش هنر» و «هنردیجیتال» جستجو شد. پس از بررسی عناوین و محتوای مقاله ها و حذف مقالات نامرتبط با هدف پژوهش و همچنین ملاک¬های مورد نظر شامل وجود متن کامل رایگان، از میان ۵۴۲ مورد شناسایی شده، مرور کامل۲۰ مورد از این پژوهش¬ها انجام شد. بعد از تحلیل منابع مربوط به کاربرد هوش مصنوعی در برنامه درسی هنر، عناصر مربوط به این برنامه درسی استخراج شد. نتایج حاکی از اثربخشی مثبت بهره¬گیری هوش مصنوعی در پرورش هنر و خلاقیت است، هرچند چالش¬هایی نیز در این میان وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می¬شود معلمان، اساتید و مدیران دیدگاه¬های روشنی در مورد پتانسیل هوش مصنوعی در آموزش داشته باشند و در نهایت، این فناوری پیشگامانه را در عمل خود به کار گیرند تا علاوه بر ارتقای عملکرد خود باعث بهبود یادگیری فراگیران شوند.
tags: هوش مصنوعی،هنر دیجیتال،خلاقیت،یادگیری