| Authors | محمدعلی رستمی نژاد,علی اکبر عجم,حسن ضایط |
|---|---|
| Journal | فناوری آموزش |
| Page number | 361-369 |
| Serial number | ۱۴ |
| Volume number | ۲ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۲۰ |
| Journal Grade | ISI |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | isc |
Abstract
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی محتوی الکترونیکی آمیخته به طنز بر یادگیری و یاد داری ریاضی دانش آموزان انجام شد. مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه مورد پژوهش تمامی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بیرجند (2200 نفر) در سال تحصیلی96-97 بود. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس تعداد 58 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پیش آزمون-پس آزمونهای محقق ساخته ریاضی استفاده گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. بین میانگین نمرات متغیر یادگیری ریاضی گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد. با در نظر گرفتن مجذور اتا میتوان گفت کاربرد محتوای الکترونیکی مبتنی بر طنز، 15.4 درصد واریانس نمرات پسآزمون یادگیری را تبیین میکند (= 15.4%ƞ^2 و p < 0/05). بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون یادداری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تأثیر محتوای الکترونیکی ریاضی آمیخته به طنز بر یادگیری (15%) معنادار بود؛ اما تأثیر محتوی الکترونیکی آمیخته به طنز بر یاد داری معنیدار نبود. استفاده از محتوای الکترونیکی طنز محور گامی در جهت اثربخشی فرآیند تدریس و یادگیری ریاضی است.