CV Personal Website


Mohammad Ali Rostaminezhad

Mohammad Ali Rostaminezhad

Associate Professor

Faculty: Educational Science and Psychology

Department: Educational Sciences

Degree: Ph.D

Birth Year: 19780910

CV Personal Website
Mohammad Ali Rostaminezhad

Associate Professor Mohammad Ali Rostaminezhad

Faculty: Educational Science and Psychology - Department: Educational Sciences Degree: Ph.D | Birth Year: 19780910 |

Mohammad Ali Rostaminezhad is AssistantProfessor of Instruc-tional technology at University of birjand, Iran. His research interest is ICT in education with especial attention to e-learning, e-assessment, so-cial media in education, technology in teaching students with especial needs. He also involved in designing and developingelectronic education-al content. Dr. Rostaminezhad has M.A. and Ph.D in instructional tech-nology from Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

نمایش بیشتر

سنتزپژوهی متغیرهای پیش‏بین و ملاک در پژوهش‏های همبستگی حوزه روش تدریس

Authorsمحمدعلی رستمی نژاد,عمید آزادگان
Journalنامه آموزش عالی
Page number89-120
Serial number۱۲
Volume number۴
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۱۹
Journal GradeScientific - promoting
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

این پژوهش با هدف سنتزپژوهی متغیرهای پیش‏بین و ملاک در پژوهش‏های همبستگی حوزه روش تدریس اجرا شد. جامعه پژوهش، تمام پژوهش‏های همبستگی بانک‏های اطلاعاتی داخلی (Magiran و SID) و خارجی (Taylor & Francis و Science Direct) در زمینه روش تدریس بود. معیار شمول پژوهش‏ها، مرتبط بودن با هدف پژوهش و بازه زمانی برای پژوهش‏های داخلی از سال 1390 تا 1396 و برای پژوهش‏های خارجی از سال 2010 تا 2017 بود. برای جست‏وجوی پژوهش‏ها از واژه کلیدی روش تدریس استفاده شد. درمجموع تعداد 47 پژوهش داخلی و 44 پژوهش خارجی از بانک‏های اطلاعاتی دریافت شد. متغیرهای پیش‏بین و ملاک استخراج و فراوانی آنها محاسبه شد. نتایج نشان می‏دهد که در پژوهش‏های داخلی روش مشارکتی، کاوشگری و حل مسئله و در پژوهش‏های خارجی روش مشارکتی، استفاده از رایانه در آموزش، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و آموزش مجازی مهم‏ترین متغیرهای پیش‏بین هستند. همچنین در پژوهش‏های داخلی یادگیری، رضایت‏مندی و پیشرفت تحصیلی و در پژوهش‏های خارجی یادگیری، نگرش و پیشرفت تحصیلی مهم‏ترین متغیرهای ملاک هستند. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می‏شود که در پژوهش‏های آینده، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهبود روش‏های تدریس به‌عنوان متغیر پیش‏بین و نگرش به‌عنوان متغیر ملاک بیشتر در نظر گرفته شود.

Paper URL