CV Personal Website


Mohammad Ali Rostaminezhad

Mohammad Ali Rostaminezhad

Associate Professor

Faculty: Educational Science and Psychology

Department: Educational Sciences

Degree: Ph.D

Birth Year: 19780910

CV Personal Website
Mohammad Ali Rostaminezhad

Associate Professor Mohammad Ali Rostaminezhad

Faculty: Educational Science and Psychology - Department: Educational Sciences Degree: Ph.D | Birth Year: 19780910 |

Mohammad Ali Rostaminezhad is AssistantProfessor of Instruc-tional technology at University of birjand, Iran. His research interest is ICT in education with especial attention to e-learning, e-assessment, so-cial media in education, technology in teaching students with especial needs. He also involved in designing and developingelectronic education-al content. Dr. Rostaminezhad has M.A. and Ph.D in instructional tech-nology from Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

نمایش بیشتر

طراحی الگویی برای یادگیری غیررسمی مبتنی بر شبکههای اجتماعی (سنتز پژوهی)

Authorsمحسن آیتی,محمدعلی رستمی نژاد,صادق حامدی نسب
Journalتدریس پژوهی
Page number1-22
Serial number۹
Volume number۳
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۲
Journal GradeISI
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگویی برای یادگیری غیررسمی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی است. این مطالعه با روش سنتز پژوهی انجام‌ شد. جستجوی مقالات با استفاده از کلیدواژه‏های یادگیری غیررسمی، یادگیری غیررسمی آنلاین، یادگیری رسمی، تلفیق یادگیری رسمی و غیررسمی در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی انجام شد. برای جستجوی مقالات فارسی از پایگاه‏های اطلاعاتی جهاد دانشگاهی، پایگاه اطلاعاتی جامع علوم انسانی، بانک اطلاعات نشریات کشور و پایگاه مجلات تخصصی نور و برای جستجوی مقالات انگلیسی از پایگاه‌های اطلاعاتی گوگل اسکولار، پروکویست، ساینس دایرکت و الزیویر استفاده شده است. بر اساس معیارهای ورود و خروج تعداد 24 مقاله وارد مطالعه شد. تحلیل یافته‌ها ویژگی‌ها، پیامدها، نتایج و استلزامات ترکیب یادگیری رسمی و غیررسمی و همچنین ویژگی‌های الگوی مذکور را نشان داد. استفاده از یادگیری غیررسمی منجر به حمایت از یادگیری خود راهبر و مادام‌العمر‌می شود. ترکیب یادگیری رسمی و غیررسمی مستلزم علاقه به یادگیری، ادراک نیاز به یادگیری و استفاده از مدل یادگیری مشارکتی است. عناصر الگوی مذکور دارنده ویژگی‌هایی خاصی است؛ مثلاً یادگیرنده خود راهبر و مدیر دانش شخصی خود است. محیط یادگیری، منعطف، شخصی‌سازی‌شده و مناسب رشد تفکر خلاق و نقاد است. محتوای یادگیری چندرسانه‌ای، دسترس‌پذیر و متناسب با علایق یادگیرنده است. فعالیت‌های یادگیری غیر قابل ‌پیش‌بینی و مبتنی بر تعاملات واقعی است. ارتباطات شبکه‌ای، مبتنی بر انگیزه‌های درونی و بیرونی و مبتنی بر حل مسائل است. ارزشیابی کیفی، فرآیندی و مبتنی بر بحث و گفت‌وگو است. به‌طورکلی یادگیرنده حلقه ارتباطی سایر عناصر است.

Paper URL