رزومه


سعید عامری

سعید عامری

استادیار

دانشکده: ادبیات و علوم انسانی

گروه: زبان

مقطع تحصیلی: دکتری

رزومه
سعید عامری

استادیار سعید عامری

دانشکده: ادبیات و علوم انسانی - گروه: زبان مقطع تحصیلی: دکتری |

سعید عامری استادیار مطالعات ترجمه در دانشگاه بیرجند است. وی کارشناسی‌ارشد و دکتری خود را در رشته مطالعات ترجمه در دانشگاه فردوسی مشهد با کسب رتبه اول و معدل بالای 19 به پایان رسانده است.

فعالیت‌های پژوهشی ایشان در حوزه ترجمه دیداری‌شنیداری، آموزش مترجم و روانشناسی ترجمه خلاصه می‌شود. از افتخارات ایشان می‌توان به کسب جوایز متعدد تحصیلی از سوی بنیاد ملی نخبگان در طول دوره دکتری به مدت چهار سال، جایزه پسادکتری (شهید چمران) و همچنین کسب جایزه جذب هیات علمی (شهید شهریاری)  از سوی بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد.

وی هم اکنون در هیات تحریریه مجله Perspectives (با اعتبار JCR) قرار دارد و برای بسیاری از مجلات داخلی و بین‌المللی داوری مقالات انجام می‌دهد.

ایشان با دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه جهرم، دانشگاه کاشان و دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام در تدریس دروس کارشناسی و کارشناسی‌ارشد همکاری داشته‌اند.

جهت همکاری پژوهشی و آموزشی از طریق ایمیل آکادمیک یا شماره تلفن با ایشان در تماس باشید.

تلفن: 056/31026222

ایمیل: s.ameri@birjand.ac.ir

نمایش بیشتر

Examining the interplay between translation students’ grit, self-efficacy and academic achievement

نویسندگانSaeed Ameri,Pouria Sadrnia
نشریهBabel-Revue Internationale de la Traduction-International Journal of Translation
شماره صفحات599-621
شماره سریال71
شماره مجلد5
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار2025
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپهلند
نمایه نشریهJCR،Scopus

چکیده مقاله

Despite the relevance of positive psychology in education and decades of scholarly research in related fields, translation studies has yet to thoroughly examine the psychological constructs that affect translation students’ performance and emotional functioning. To address this gap in the psychology of translation education, this paper explores the potential impact of grit and self-efficacy — two constructs from positive psychology — on the academic achievement of Iranian trainee translators, as indicated by their cumulative grade point average. A sample of 264 translation students from various Iranian universities participated in the survey, completing self-report measures of grit, self-efficacy, and academic achievement. To investigate causal relationships among the research variables, structural equation modeling was employed. The preliminary findings revealed positive correlations between the components of grit and academic achievement, while self-efficacy did not show a significant correlation with academic achievement. The contributions of grit and self-efficacy to academic achievement were also analyzed through mediation analysis. It was determined that self-efficacy influenced academic achievement through the mediation of grit, indicating that grit components act as a mediator in the relationship between self-efficacy and academic achievement. Therefore, it is reasonable to conclude that trainee translators who exhibit higher levels of grit and self-efficacy are more likely to succeed academically.

لینک ثابت مقاله