| نویسندگان | سمانه خزاعی,زهرا اخوی ثمرین,نغمه ترابی |
| همایش | اولین همایش ملی آسیب شناسی روانی |
| تاریخ برگزاری همایش | 2020-12-03 |
| محل برگزاری همایش | اردبیل |
| شماره صفحات | 0-0 |
| نوع ارائه | سخنرانی |
| سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر مقایسهی نیازهای بنیادین روانشناختی و سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن بین دانشجویان تکوالد و
عادی دانشگاه محقق اردبیلی بود. نمونهی این پژوهش شامل 181 دانشجو بود که به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند.
طرح پژوهش علّی-مقایسهای بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامهی نیازهای بنیادین روانشناختی دسی
و ریان ) 1000 ( و پرسشنامهی سبکهای دلبستگی هازن و شیور ) 1978 ( بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند
راهه ) MANOVA ( تحلیل شد. نتایج نشان داد که نیاز بنیادین شایستگی در دانشجویان با والدین عادی بیشتر از دانشجویان
تکوالد است. و نمرهی دانشجویان دختر در نیاز شایستگی به صورت معنیداری بیشتر از دانشجویان پسر است. و تنها در سبک
دلبستگی ناایمن دوسوگرا بین دانشجویان دختر و پسر تکوالد و عادی تفاوت معنیداری مشاهده شده است. در مابقی مؤلفهها
>0/ تفاوتی مشاهده نشده است. همچنین با کمی اغماض در سطح ) 05 P ( در مؤلفهی سبک دلسبستگی ناایمن اجتنابی و
دوسوگرا بین دانشجویان تک والد و دانشجویان با والدین عادی تفاوت معنیداری مشاهده شده است. نمرهی مؤلفهی سبک
دلسبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا در دانشجویان تک والد بیشتر از دانشجویان با والدین عادی است. و نمرهی دانشجویان
پسر در سبک های دلبستگی ناایمن اجتنابی و متغیر سبکهای دلبستگی بیشتر از دانشجویان دختر است. بنابراین میتوان
نتیجه گرفت که در نیازهای بنیادین روانشناختی و سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن بین دانشجویان عادی و تکوالد تفاوت
معناداری وجود دارد.
لینک ثابت مقاله