مقایسه ی نیازهای بنیادین روانشناختی و سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن بین دانشجویان تک والد و عادی

نویسندگانسمانه خزاعی,زهرا اخوی ثمرین,نغمه ترابی
همایشاولین همایش ملی آسیب شناسی روانی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۰-۱۲-۰۳
محل برگزاری همایشاردبیل
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

هدف از پژوهش حاضر مقایسهی نیازهای بنیادین روانشناختی و سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن بین دانشجویان تکوالد و عادی دانشگاه محقق اردبیلی بود. نمونهی این پژوهش شامل 181 دانشجو بود که به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. طرح پژوهش علّی-مقایسهای بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامهی نیازهای بنیادین روانشناختی دسی و ریان ) 1000 ( و پرسشنامهی سبکهای دلبستگی هازن و شیور ) 1978 ( بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند راهه ) MANOVA ( تحلیل شد. نتایج نشان داد که نیاز بنیادین شایستگی در دانشجویان با والدین عادی بیشتر از دانشجویان تکوالد است. و نمرهی دانشجویان دختر در نیاز شایستگی به صورت معنیداری بیشتر از دانشجویان پسر است. و تنها در سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا بین دانشجویان دختر و پسر تکوالد و عادی تفاوت معنیداری مشاهده شده است. در مابقی مؤلفهها >0/ تفاوتی مشاهده نشده است. همچنین با کمی اغماض در سطح ) 05 P ( در مؤلفهی سبک دلسبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا بین دانشجویان تک والد و دانشجویان با والدین عادی تفاوت معنیداری مشاهده شده است. نمرهی مؤلفهی سبک دلسبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا در دانشجویان تک والد بیشتر از دانشجویان با والدین عادی است. و نمرهی دانشجویان پسر در سبک های دلبستگی ناایمن اجتنابی و متغیر سبکهای دلبستگی بیشتر از دانشجویان دختر است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در نیازهای بنیادین روانشناختی و سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن بین دانشجویان عادی و تکوالد تفاوت معناداری وجود دارد.

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: نیازهای بنیادین روانشناختی، سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن، دانشجویان تک والد