نقش ارضای نیاز های بنیادین و سرمایه های روانشناختی در احساس تنهایی دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند

نویسندگانسمانه خزاعی,محدثه نوروزی
همایشاولین همایش بین المللی مشاوره
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۱-۰۸-۲۴
محل برگزاری همایشاردبیل
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

زمینه و هدف: احساس تنهایی از عوامل روانشناختی بوده که در انگیزه تحصیلی دانشجویان بخصوص دانشجویان دختر می تواند بسیار موثر باشد. احساس تنهایی حس نشاط و انگیزه را در زندگی فرد کاهش داده و به نوعی فشار روانی را در فرد را مضاعف می سازد. از این رو پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و سرمایه های روانشناختی در پیش بینی احساس تنهایی دانشجویان دختر بود. روش: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند در سال 1399 بود. نمونه این پژوهش شامل تعداد 169 دانشجو دختر بود که به شیوه داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار های مورد استفاده شامل پرسشنامه احساس تنهایی تجدید نظر شده راسل، پیلو و فرگوسن ) 1980 (، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز) 2007 ( و پرسشنامه نیازهای بنیادین گاردیا، دسی و رایان) 2000 ( بود. جهت تجزیه و تحلیل دادها ازروش ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین ابعاد نیازهای بنیادین روان شناختی و سرمایه های روان شناختی با احساس تنهایی دانشجویان دختر رابطه معناداری وجود داشت ) 01 / 0p< (. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که از بین ابعاد نیازهای بنیادین روان شناختی، شایستگی پیش بین قوی احساس تنهایی در دانشجویان دختر بود ) 40 / 0 = Beta ، 01 / 0p< (. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره نشان داد که از بین ابعاد سرمایه های روان شناختی، خوش بینی پیش بین قوی احساس تنهایی در دانشجویان دختر بود ) 33 / 0 = Beta ، 01 / 0p< (. نتیجهگیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت ارضای نیازهای بنیادین روان شناختی و همچنین دارا بودن سرمایه های روان شناختی بالا نقش مهمی در کاهش احساس تنهایی در دانشجویان دارد.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: احساس تنهایی، سرمایه های روانشناختی، نیاز های بنیادین روانشناختی، دانشجویان دختر