نویسندگان | علی عسگری,کیانی سحر,محمدحسین سالاری فر |
---|---|
نشریه | راهبردهای شناختی در یادگیری |
شماره صفحات | ۱-۲۶ |
شماره سریال | ۱۲ |
شماره مجلد | ۷ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه باورها و حالتهای فراشناختی با حافظه کاری دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر بیرجند انجام گرفت. روش: این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها جزء پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی است و براساس ماهیت، جزء پژوهشهای بنیادی محسوب میشود. جامعهی این پژوهش کلیه دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر بیرجند در 59 است. با توجه به اینکه حجم کل جامعه موردنظر 0222 نفر است با استفاده از فرمول کوکران - سال تحصیلی 59 تعداد 022 نفر دانشآموز دختر ) 90 درصد( و پسر ) 94 درصد( انتخاب شدند. از شیوه نمونهگیری طبقهای نسبتی بر حسب جنسیت استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای حالتهای فراشناخت اونیل و جمال عابدی؛ پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز و کاترایت و حافظه کاری دن میشد. یافتهها: نتایج نشان داد دانشآموزان با نمرهی بالاتر در باورهای فراشناخت، نمره بالاتری در حافظه کاری کسب میکنند. دانشآموزان با نمرهی بالاتر در حالتهای فراشناخت، نمره پایینتری در حافظه کاری کسب میکنند. دانشآموزان با نمرهی بالاتر در "کنترلناپذیری و خطرپذیری" و "کفایت شناختی"، نمره بالاتری در حافظه کاری کسب میکنند. هیچیک از مؤلفههای حالتهای فراشناخت قادر به پیشبینی حافظه کاری نیستند. نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که حافظه کاری را از طرفی فراشناخت میتوان توسعه داد و عملکرد تحصیلی را بهبود بخشید
tags: باورهای های فراشناخت، حالتهای فراشناخت، حافظه کاری