نویسندگان | علی عسگری,سید علی بنی هاشمی,ناصر شهلی بر |
---|---|
نشریه | توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی |
شماره صفحات | ۲۲۳-۲۴۶ |
شماره سریال | ۱۶ |
شماره مجلد | ۶۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۱ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مرشدیت بر یادگیری سازمانی با میانجیگری قابلیتهای کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان خاش انجام گرفته است. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی به روش همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و دبیران هر سه مقطع اداره آموزشوپرورش شهرستان خاش هستند. با توجه به روش نمونهگیری تصادفی ساده در دسترس تعداد 300 نفر از کارکنان و معلمان انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون، رگرسیون خطی همزمان و چندگانه و بهوسیله نرمافزار آماری اسپیاساس تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین مرشدیت و یادگیری سازمانی، یادگیری سازمانی و قابلیتهای کارکنان و همچنین مرشدیت و قابلیتهای کارکنان رابطه مثبت و معناداری در سطح خطای 01/0 وجود دارد. با توجه به تحلیل دادهها بین متغیرهای مرشدیت با یادگیری سازمانی و قابلیتهای کارکنان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که متغیر مرشدیت با میانجیگری قابلیتهای کارکنان بر یادگیری سازمانی کارکنان تأثیر مثبت و بهسزایی دارد. از عوامل مهم در مرشدیت ارائه خودباوری، نگرش، انگیزش، اعتماد سازمانی، و مسئولیتپذیری کارکنان، توانایی و مهارت مدیران در شنیدن ایدهها و نظرات جدید کارکنان است که از عوامل مهم در بهتر انجام دادن وظایف فردی، تیمی و سازمانی است.
tags: مرشدیت یادگیری سازمانی قابلیتهای کارکنان رهبری