نویسندگان | محسن آیتی,ملیحه بیجاری |
---|---|
همایش | ششمین کنفرانس بازی های رایانه ای، فرصت ها و چالش ها |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۱-۰۲-۱۸ |
محل برگزاری همایش | اصفهان |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | پوستر |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
پرورش یادگیرندگان خودراهبر از اهداف اساسی نظامهای آموزشی نوین است. این هدف در تحولات وسیع عصر حاضر اهمیتی مضاعف مییابد و بسیار ضروری است که برای تحقق آن از تحولات پیش رو بهره گرفته شود. عصر فناوری اطلاعات و دستاوردهای آن بستری مناسب برای آموختن و تبدیل معلم محوری به خود_راهبری را فراهم میکند ] 1 [ . هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی درس ریاضی برخودراهبری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم شهر بیرجند بود. روش تحقیق از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعة آماری تحقیق شامل 1291 نفر از دانشآموزان 21 در بیرجند مشغول به تحصیل بودند و به روش نمونه - پسر سال پنجم ابتدایی که در سال تحصیلی 29 گیری در دسترس انتخاب شدند. در ابتدا پیش آزمون خودراهبری و پیشرفت تحصیلی از هر دو گروه گرفته شد و سپس گروه آزمایش به مدت 11 جلسه در معرض بازی رایانهای آموزشی قرار گرفتند و گروه کنترل در همان مدت با روش معمولی )تدریس معلم بدون استفاده از بازی رایانهای( درس را فراگرفتند؛ ابزار تحقیق، پرسشنامه خودراهبری گاگلیلمینو و آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته بود. در پایان دورة آموزشی، پس- آزمون پیشرفت تحصیلی و خودراهبری از هر دو گروه به عمل آمد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس مختلط نشان داد که بازی رایانهای بر خودراهبری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان >1/ تأثیر مثبتی دارد ) 11 p
کلیدواژهها: بازیهای رایانهای آموزشی، خودراهبری، پیشرفت تحصیلی.