جایگاه نیروی انتظامی (تربیت شهروندی و فرهنگ ترافیکی )در کتاب های درسی دوره ابتدایی (پایه چهارم تا ششم ابتدایی)

نویسندگانمحسن آیتی,فاطمه نادری
نشریهدانش انتظامی خراسان جنوبی
شماره صفحات۹-۲۷
شماره سریال۱
شماره مجلد۴
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۵
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان پرداختن کتب پایه‌های چهارم تا ششم دوره‌ی ابتدایی، به مقوله‌ی تربیت شهروندی و فرهنگ ترافیکی، به روش تحلیل محتوا‌ست. جامعه‌ی این پژوهش، تمام کتاب‌های پایه چهارم تا ششم دوره ابتدایی است و نمونه‌گیری صورت نگرفته است. ابزار گرد‌آوری داده‌ها، عبارت است از جداول مقوله‌بندی تحلیل محتوا بر ‌اساس مؤلفه‌های تربیت شهروندی و فرهنگ ترافیکی. بر ‌اساس این پژوهش، از مجموع جملات کتاب‌های مد‌نظر، 2011 جمله و 960 تصویر به تربیت شهروندی و مؤلفه‌های آن اختصاص یافته است که از میان سیزده مؤلفه‌ی تربیت شهروندی، مؤلفه رعایت اصول اخلاقی بیشترین جمله (426) و بیشترین تصویر را مؤلفه مشارکت فعال در جامعه (258) به خود اختصاص داده است و مؤلفه پذیرش قدرت مافوق با تعداد جمله (11) و مؤلفه اتخاذ تصمیم آگاهانه با تعداد تصویر(1) کم‌ترین توجه را داشته است. از مجموع جملات کتاب‌های مد‌نظر، 177 جمله و 235 تصویر به فرهنگ ترافیکی و مؤلفه‌های آن اختصاص یافته است که از میان سه مؤلفه‌ی فرهنگ ترافیکی، مؤلفه عوامل فرهنگی_ اجتماعی بیشترین جمله (59) و بیشترین تصویر (48) را به خود اختصاص داده است و به مؤلفه عوامل سازمانی به هیچ عنوان پرداخته نشده است

لینک ثابت مقاله

tags: تربیت شهروندی؛ فرهنگ ترافیکی؛ نیروی انتظامی؛ دوره ابتدایی