نویسندگان | محسن آیتی,فاطمه نادری |
---|---|
نشریه | دانش انتظامی خراسان جنوبی |
شماره صفحات | ۹-۲۷ |
شماره سریال | ۱ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۵ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان پرداختن کتب پایههای چهارم تا ششم دورهی ابتدایی، به مقولهی تربیت شهروندی و فرهنگ ترافیکی، به روش تحلیل محتواست. جامعهی این پژوهش، تمام کتابهای پایه چهارم تا ششم دوره ابتدایی است و نمونهگیری صورت نگرفته است. ابزار گردآوری دادهها، عبارت است از جداول مقولهبندی تحلیل محتوا بر اساس مؤلفههای تربیت شهروندی و فرهنگ ترافیکی. بر اساس این پژوهش، از مجموع جملات کتابهای مدنظر، 2011 جمله و 960 تصویر به تربیت شهروندی و مؤلفههای آن اختصاص یافته است که از میان سیزده مؤلفهی تربیت شهروندی، مؤلفه رعایت اصول اخلاقی بیشترین جمله (426) و بیشترین تصویر را مؤلفه مشارکت فعال در جامعه (258) به خود اختصاص داده است و مؤلفه پذیرش قدرت مافوق با تعداد جمله (11) و مؤلفه اتخاذ تصمیم آگاهانه با تعداد تصویر(1) کمترین توجه را داشته است. از مجموع جملات کتابهای مدنظر، 177 جمله و 235 تصویر به فرهنگ ترافیکی و مؤلفههای آن اختصاص یافته است که از میان سه مؤلفهی فرهنگ ترافیکی، مؤلفه عوامل فرهنگی_ اجتماعی بیشترین جمله (59) و بیشترین تصویر (48) را به خود اختصاص داده است و به مؤلفه عوامل سازمانی به هیچ عنوان پرداخته نشده است
tags: تربیت شهروندی؛ فرهنگ ترافیکی؛ نیروی انتظامی؛ دوره ابتدایی