نویسندگان | محسن آیتی,محمد علی پور,امیرعلیپورشهربابک |
---|---|
نشریه | رویش روانشناسی |
شماره صفحات | ۲۷-۳۸ |
شماره سریال | ۹ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
مسئله استعدادیابی یکی از مباحث مهم در حوزه آموزشی و پژوهشی است که همیشه به عنوان دغدغهای برای نظامهای آموزشی مطرح بوده است. بررسی مسائل شناسایی و هدایت دانشآموزان مستعد میتواند بخش عظیمی از فعالیتهای مجریان و دستاندرکاران را روشن و شفاف نماید، تا رسالت خود را به نحو احسن انجام دهند؛ از سوی دیگر، فیزیک کوانتوم همواره در مسائل آموزشی بهکاررفته و در تبیین مسائل آموزشی و تربیتی بسیار اثربخش بوده است. هدف این پژوهش بررسی دلالتهای قوانین و اصول فیزیک کوانتوم در حوزه استعدادیابی دانشآموزان بود. در این مطالعه با توجه به ماهیت پژوهش از روش کیفی جستارنظرورزانه استفاده شد. در این پژوهش ضمن بررسی مفاهیم فیزیک کوانتومی همچون دوگانگی موجی-ذرهای، عدم قطعیت هایزنبرگ، اصل مکملیت بور، گربه شرودینگر، کل انگاری و پدیده تداخل(سازنده/ویرانگر) به تبیین مسائل حوزه شناسایی و هدایت دانشآموزان با استعداد پرداخته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دوگانگی موجی-ذرهای بر آگاهسازی و تحریک حوزه استعدادی یادگیرندگان، مسئله عدم قطعیت هایزنبرگ، اندازهگیری بور، شرودینگر بر استفاده از چندین ابزار ومنابع جهت شناسایی، شناسایی در موقعیت خاص استعداد و مشاهده دقیق یادگیرندگان در محیطهای مختلف، مسئله کل انگاری بر خروج از نگاه کلی به حوزه استعدادی ونگاه ریزبینانه به آن دلالت دارد و همچنین پدیده تداخل ناظر بر ایجاد موقعیت مشارکت یادگیرندگان با حوزه استعدادی مشترک و توجه به نحوه رفتارهایمان در برخورد با دانشآموزان با استعداد، است
tags: شناسایی، هدایت، استعداد برتر، فیزیک کوانتوم، دانش آموزان.