واکاوی دلالتهای قوانین و اصول فیزیک کوانتوم در حوزه استعدادیابی (نظریه کوانتومی استعداد)

نویسندگانمحسن آیتی,محمد علی پور,امیرعلیپورشهربابک
نشریهرویش روانشناسی
شماره صفحات۲۷-۳۸
شماره سریال۹
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۰
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

مسئله استعدادیابی یکی از مباحث مهم در حوزه آموزشی و پژوهشی است که همیشه به عنوان دغدغه‌ای برای نظام‌های آموزشی مطرح بوده است. بررسی مسائل شناسایی و هدایت دانش‌آموزان مستعد می‌تواند بخش عظیمی از فعالیت‌های مجریان و دست‌اندرکاران را روشن و شفاف نماید، تا رسالت خود را به نحو احسن انجام دهند؛ از سوی دیگر، فیزیک کوانتوم همواره در مسائل آموزشی به‌کاررفته و در تبیین مسائل آموزشی و تربیتی بسیار اثربخش بوده است. هدف این پژوهش بررسی دلالت‌های قوانین و اصول فیزیک کوانتوم در حوزه استعدادیابی دانش‌آموزان بود. در این مطالعه با توجه به ماهیت پژوهش از روش کیفی جستارنظرورزانه استفاده شد. در این پژوهش ضمن بررسی مفاهیم فیزیک کوانتومی همچون دوگانگی موجی-ذره‌ای، عدم قطعیت هایزنبرگ، اصل مکملیت بور، گربه‌ شرودینگر، کل انگاری و پدیده تداخل(سازنده/ویرانگر) به تبیین مسائل حوزه شناسایی و هدایت دانش‌آموزان با استعداد پرداخته شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که دوگانگی موجی-ذره‌ای بر آگاه‎سازی و تحریک حوزه استعدادی یادگیرندگان، مسئله عدم قطعیت هایزنبرگ، اندازه‌‌گیری بور، شرودینگر بر استفاده از چندین ابزار ومنابع جهت شناسایی، شناسایی در موقعیت خاص استعداد و مشاهده دقیق یادگیرندگان در محیط‌های مختلف، مسئله کل انگاری بر خروج از نگاه کلی به حوزه استعدادی ونگاه ریزبینانه به آن دلالت دارد و همچنین پدیده تداخل ناظر بر ایجاد موقعیت مشارکت یادگیرندگان با حوزه استعدادی مشترک و توجه به نحوه رفتارهایمان در برخورد با دانش‌آموزان با استعداد، است

لینک ثابت مقاله

tags: شناسایی، هدایت، استعداد برتر، فیزیک کوانتوم، دانش آموزان.