نویسندگان | محسن آیتی,محمد محمودی بورنگ,محمد اکبری |
---|---|
نشریه | مطالعات برنامه درسی آموزش عالی |
شماره صفحات | ۱۳۹-۱۵۹ |
شماره سریال | ۱۰ |
شماره مجلد | ۲۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
امروزه وجود فرهنگ های مختلف درون جوامع و ارتباطات بین جوامع لزوم توجه به برنامه درسی جهان وطنی را افزایش داده است. برنامه درسی جهان وطنی از ارتباط بین فرهنگی جوامع، آشنایی و احترام به سایر فرهنگ ها در عین اعتقاد به ریشه های فرهنگ خودی حمایت میکند. هدف از این پژوهش حاضر، واکاوی منابع در جهت تعیین عناصر برنامه درسی میلر در برنامه جهان وطنی بود. روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا کیفی و مبتنی بر تحلیل - استنتاجی بود. بهمنظور دستیابی به دادههای موردنظر از روش مطالعه و بررسی متون و آثار صاحب نظران جهانوطنی استفاده شد. در مرحله بعد دادههای گردآوری شده مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و با توضیح مفاهیم و بررسی شرطهای لازم به تحلیل مفاهیم و استنباط سؤالات پژوهش پرداخته است. و در انتها مشخص شد که، برنامه درسی جهان وطنی در قسمت اهداف بر ایجاد روحیه همبستگی جمعی بین المللی و فرهنگی؛ روش یاددهی-یادگیری بر مباحثه گروهی، تعاملی و حل مسئله؛ محیط صمیمی، ارتباط گرا و فناورانه؛ دانش آموز را عنصری پویا، تحلیل گر و منتقد می داند؛ هم چنین بر معلم، تسهیل گر و بروز و در زمینه ارزشیابی به رویکردهای خودسنجی، دگرسنجی، استفاده از چک لیست، و آزمون مداد و کاغذی تاکید دارد.
tags: جهان وطنی عناصر برنامه درسی آموزش میلر