نویسندگان | محسن آیتی,صادق حامدی نسب |
---|---|
نشریه | پژوهش در نظامهای آموزشی |
شماره صفحات | ۱۲۷-۱۴۰ |
شماره سریال | ۱۳ |
شماره مجلد | ۴۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه حرفهای دبیران زبان انگلیسی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش 170 نفر از دبیران زبان انگلیسی استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 1397-1396 بودند. تعداد 118 نفر از دبیران زبان انگلیسی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با استفاده از جدول مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از دو پرسشنامهی استفاده از شبکههای اجتماعی شی و همکاران (2014) و توسعه حرفهای معلمان حسینی (1393) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای آماری همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس دوطرفه و تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری در استفاده از شبکههای اجتماعی با سطح تحصیلات متفاوت وجود دارد (05/0P<)؛ اما تفاوت معناداری در جنسیت و تعامل جنسیت با سطح تحصیلات در استفاده از شبکههای اجتماعی وجود نداشت. همبستگی بین استفاده تعاملی از شبکههای اجتماعی و توسعه حرفهای منفی و معنادار است و استفاده تعاملی از شبکههای اجتماعی درصد کمی (07/0) از توسعه حرفهای را تبیین میکند. بهطورکلی استفاده از شبکه های اجتماعی پیشبینی کننده توسعه حرفهای دبیران نیست؛ بنابراین استفاده نابجا و غیر هدفمند از شبکههای اجتماعی توسعه حرفهای معلمان را کاهش میدهد.
tags: توسعه حرفه ای دبیران زبان انگلیسی شبکه های اجتماعی مجازی