تبیین روند دستیابی به دانش معلمی در آموزش بالینی: یک مطالعه نظریه زمینهای

نویسندگانمحسن آیتی,خیرالنساء رمضان زاده,فرشید عابدی,حسین شکوهی فرد
نشریهتوسعه آموزش در علوم پزشکی
شماره صفحات۲۳-۳۵
شماره سریال۱۳
شماره مجلد۳۹
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۱
رتبه نشریهISI
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

زمینه و هدف: آموزش مؤثر، نیازمند دانش معلمی است که می‌بایست استادان آن را کسب کنند. این مقاله با هدف تبیین شیوه‌های دستیابی به دانش معلمی، توسط استادان بالینی در علوم پزشکی تدوین شده است. ﺭﻭﺵ بررسی: این مقاله بخشی از یک مطالعه‌ی کیفی است که با روش نظریه‎ی زمینه‌ای انجام شده است. 27 نفراز استادان بالینی دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند که ﺗﺠﺮﺑﻪ یا دانش لازم را در زمینه آموزش پزشکی داشتند، به صورت نمونه‌گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند، روش جمع‎آوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختار یافته بود، که تا زمان اشباع داده‎ها ادامه یافت. تجزیه و تحلیل داده­ها براساس رویکرد کوربین و اشتراوس (2008) انجام گرفت .به منظور تأیید نتایج و استحکام و دقت داده‌ها از معیار لینکن و گوبا استفاده شد. یافته‌ها: یافته‎های نهایی تحقیق شامل طبقات؛ "بسترهای اکتساب و شناسایی دانش معلمی" به عنوان زمینه، "راهبردهای اکتساب دانش" به عنوان کد مرکزی، "محدودکننده‌های اکتساب و شناسایی دانش معلمی" و در نتیجه "کمبود و پراکندگی دانش معلمی" به عنوان مهمترین دغدغه،" مهارت‎های اکتساب و شناسایی دانش معلمی" به عنوان شرایط علی و در نهایت "ارتقاءکیفیت و تحول آموزش"، "ارتقاء رضایت و یادگیری دانشجویان" به عنوان پیامد حاصل شد. نتیجه‌گیری: کسب دانش معلمی نیازمند بهره‎مندی از راهبردهای یادگیری فردی و توسعه حرفه‌ای در بسترسازمانی، فرهنگی و فردی است، البته بررسی نتایج بکارگیری این راهبردها در ارتقاء دانش معلمی استادان، نقطه آغازی برای ادامه پژوهش‌های آتی است.

لینک ثابت مقاله

tags: کسب دانش، دانش معلمی، اساتید بالینی