عدالت محوری (تحلیل محتوای کتاب خوانداری ششم)

نویسندگانمحسن آیتی,حمید فرهادی
نشریهفصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی
شماره صفحات۱۱-۲۱
شماره سریال۴
شماره مجلد۱۰
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۰
رتبه نشریهISI
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

در اندیشه ی اسلامی، عدالت یکی از مهمترین جنبه‌های زندگی اجتماعی است به گونه ای که در قرآن کریم هدف از بعثت پیامبران، گسترش عدل بیان شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه مولفه های عدالت در کتاب درسی فارسی خوانداری ششم دبستان است. در این پژوهش از روش تحقیق تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل متن کلیه ی درس‌های کتاب درسی فارسی خوانداری پایه ی ششم ابتدایی در سال تحصیلی 97-1396 است. واحد تحلیل محتوا، جمله تعیین شد. ابزار تحقیق، جدول مقوله بندی بر اساس مولفه های عدالت جان رالز است که عبارتند از: ۱- آزادی و حقوق برابر بنیادین ۲- برابری منصفانه فرصت ها ۳- تفاوت ۴- حذف امتیازات بی‌دلیل ۵- ایجاد تعادلی واقعی میان خواسته‌های متعارض. روایی مقوله‌ها توسط استاد راهنما تائید گردید. میزان پایایی این پژوهش بر اساس فرمول توافق دو ۰ شد که قابل قبول است. نتایج نشان می دهد که کتاب فارسی ششم بیشترین پرداخت / رمزگذار برابر با ۷۶% را به مولفه ی آزادی و حقوق بنیادین برابر داشته است و به برابری منصفانه ی فرصت‌ها کمترین توجه را کرده است و به مولفه ی حذف امتیازات بی‌دلیل نپرداخته است.

لینک ثابت مقاله

tags: تحلیل محتوا، عدالتمحوری، فارسی خوانداری، ششم ابتدایی