نویسندگان | محسن آیتی,محمدعلی رستمی نژاد,صادق حامدی نسب |
---|---|
نشریه | تدریس پژوهی |
شماره صفحات | ۱-۲۲ |
شماره سریال | ۹ |
شماره مجلد | ۳ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگویی برای یادگیری غیررسمی مبتنی بر شبکههای اجتماعی است. این مطالعه با روش سنتز پژوهی انجام شد. جستجوی مقالات با استفاده از کلیدواژههای یادگیری غیررسمی، یادگیری غیررسمی آنلاین، یادگیری رسمی، تلفیق یادگیری رسمی و غیررسمی در ارتباط با شبکههای اجتماعی انجام شد. برای جستجوی مقالات فارسی از پایگاههای اطلاعاتی جهاد دانشگاهی، پایگاه اطلاعاتی جامع علوم انسانی، بانک اطلاعات نشریات کشور و پایگاه مجلات تخصصی نور و برای جستجوی مقالات انگلیسی از پایگاههای اطلاعاتی گوگل اسکولار، پروکویست، ساینس دایرکت و الزیویر استفاده شده است. بر اساس معیارهای ورود و خروج تعداد 24 مقاله وارد مطالعه شد. تحلیل یافتهها ویژگیها، پیامدها، نتایج و استلزامات ترکیب یادگیری رسمی و غیررسمی و همچنین ویژگیهای الگوی مذکور را نشان داد. استفاده از یادگیری غیررسمی منجر به حمایت از یادگیری خود راهبر و مادامالعمرمی شود. ترکیب یادگیری رسمی و غیررسمی مستلزم علاقه به یادگیری، ادراک نیاز به یادگیری و استفاده از مدل یادگیری مشارکتی است. عناصر الگوی مذکور دارنده ویژگیهایی خاصی است؛ مثلاً یادگیرنده خود راهبر و مدیر دانش شخصی خود است. محیط یادگیری، منعطف، شخصیسازیشده و مناسب رشد تفکر خلاق و نقاد است. محتوای یادگیری چندرسانهای، دسترسپذیر و متناسب با علایق یادگیرنده است. فعالیتهای یادگیری غیر قابل پیشبینی و مبتنی بر تعاملات واقعی است. ارتباطات شبکهای، مبتنی بر انگیزههای درونی و بیرونی و مبتنی بر حل مسائل است. ارزشیابی کیفی، فرآیندی و مبتنی بر بحث و گفتوگو است. بهطورکلی یادگیرنده حلقه ارتباطی سایر عناصر است.
tags: یادگیری غیررسمی شبکههای اجتماعی سنتز پژوهی