نویسندگان | محمدعلی رستمی نژاد,محمد علی پور,محسن آیتی,مهدی علی پور |
---|---|
نشریه | رویش روانشناسی |
شماره صفحات | ۱-۸ |
شماره سریال | ۹ |
شماره مجلد | ۱۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۱ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
در پژوهش حاضر تجارب زیسته و ادراک دانشآموزان از تاثیر یادگیری به شیوه معکوس بر سواد فناوری به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. جامعه پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی دبستان ابن سینا شهر بیرجند که تجربه کلاس معکوس داشتند، تشکیلدادند. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد که با مصاحبه عمیق 15نفر از دانشآموزان، دادههای اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیه وتحلیل دادههای جمعآوریشده از روش تحلیل مضمون و از نرمافزار مکس کیودا 11بهعنوان یک شیوه کمکی در واردکردن دادهها استفاده شد. یافتههای حاصل از تجارب زیسته دانش آموزان در خصوص تاثیر روش معکوس بر سواد فناوری در 6مضمون اصلی"کسب توانمندی کار با رایانه و موبایل" ،"آشنایی و کارکردن با تجهیزات و وسایل جانبی" ،"مهارت کار با اینترنت" ،"کاهش زمان بازیکردن و مشاهده تلویزیون" ،"تغییر دیدگاه والدین نسبت به فناوری"و"کسب مهارت در استفاده از نرم افزارها و شبکه های اجتماعی"خلاصه شد. تجارب زیسته دانشآموزان نشان میدهد که یادگیری به شیوه معکوس بر سواد فناوری دانشآموزان در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری تاثیر مثبت گذاشته است و همچنین منجر به تغییر باور والدین دانش آموزان، نسبت به فناوری و افزایش سواد فناوری آنها شده است
tags: کلاس معکوس، سواد فناوری، دانش آموزان، ابتدایی