مطالعه تجارب زیسته و ادراک دانش آموزان از تاثیر یادگیری به شیوه معکوس بر سواد فناوری

نویسندگانمحمدعلی رستمی نژاد,محمد علی پور,محسن آیتی,مهدی علی پور
نشریهرویش روانشناسی
شماره صفحات۱-۸
شماره سریال۹
شماره مجلد۱۰
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۱
رتبه نشریهISI
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

در پژوهش حاضر تجارب زیسته و ادراک دانشآموزان از تاثیر یادگیری به شیوه معکوس بر سواد فناوری به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. جامعه پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی دبستان ابن سینا شهر بیرجند که تجربه کلاس معکوس داشتند، تشکیلدادند. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد که با مصاحبه عمیق 15نفر از دانشآموزان، دادههای اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیه وتحلیل دادههای جمعآوریشده از روش تحلیل مضمون و از نرمافزار مکس کیودا 11بهعنوان یک شیوه کمکی در واردکردن دادهها استفاده شد. یافتههای حاصل از تجارب زیسته دانش آموزان در خصوص تاثیر روش معکوس بر سواد فناوری در 6مضمون اصلی"کسب توانمندی کار با رایانه و موبایل" ،"آشنایی و کارکردن با تجهیزات و وسایل جانبی" ،"مهارت کار با اینترنت" ،"کاهش زمان بازیکردن و مشاهده تلویزیون" ،"تغییر دیدگاه والدین نسبت به فناوری"و"کسب مهارت در استفاده از نرم افزارها و شبکه های اجتماعی"خلاصه شد. تجارب زیسته دانشآموزان نشان میدهد که یادگیری به شیوه معکوس بر سواد فناوری دانشآموزان در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری تاثیر مثبت گذاشته است و همچنین منجر به تغییر باور والدین دانش آموزان، نسبت به فناوری و افزایش سواد فناوری آنها شده است

لینک ثابت مقاله

tags: کلاس معکوس، سواد فناوری، دانش آموزان، ابتدایی