تبیین ویژگیهای برنامه درسی آموزش ارزشها

نویسندگانمحمد اکبری,فاطمه غلام زاده,محسن آیتی
نشریهتربیت اسلامی
شماره صفحات۷۵-۹۲
شماره سریال۱۷
شماره مجلد۴۰
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف مقاله حاضر بررسی ویژگیهای برنامهدرسـی آمـوزش ارزشهـا اسـت. رویکـرد مقالهکیفی و روش آن مرور سیستماتیک براسـاس مـدل رایـت و همکـاران (۲۰۰۷ ( است. جامعهپژوهش متشکل از ۸۷ مقالهدرباره ویژگیهـای برنامـهدرسـی آمـوزش ارزشهاست کهبین سالهـای ۲۰۰۰ تـا ۲۰۲۰ مـیلادی در مجـلات علمـی معتبـر ارائه شدهاند. نمونهپژوهش شامل ۳۱ مقالهاست کهبه صورت هدفمند جمعآوری و براساس پایش موضـوعی دادههـا انتخـاب شـدند. دادههـای مقالـهاز تحلیـل کیفـی اسناد مورد مطالعهگردآوری شدهاند. براساس تجزیهو تحلیـل دادههـا، ویژگـیهـای برنامهدرسی آموزش ارزشها در دو بعد چرایی برنامهدرسی آموزش ارزشها در قالب ضرورتها و نیازهای فردی و ضرورتها و نیازهای اجتماعی و بعد چگـونگی برنامـه درسی آموزش ارزشها در قالب مقولاتی ماننداهداف: غایی، کلی و جزیی؛ محتـوا: اصــول، چگــونگی ســازماندهی، الگـــوی ســازماندهی و مفــاهیم؛ راهبردهـــای یاددهی−یادگیری: مستقیم، نیمـهمسـتقیم وغیرمسـتقیم؛ مـواد و منـابع یـادگیری: منابع مکتوب و منابع غیرمکتوب؛ نیروی انسانی: نقش معلم و صلاحیتهای معلم؛ گروهبندی: گروه همیاری؛ تجارب یادگیری: تجارب فردی و تجارب گروهی؛ مکان: اصلی و فرعی؛ زمان: رسمی وغیررسـمی و ارزشـیابی: شـفاهی وعملـی اسـتخراج گردید.

لینک ثابت مقاله

tags: آموزش ارزشها، برنامهدرسی، مرور سیستماتیک