تبیین الزامات و عوامل اجرایی مؤثر در نقشه‌برداری برنامه درسی (CM) معلمان (یک مطالعه سنتزپژوهی)

نویسندگانمحسن آیتی,سیده ملیحه حسینی,علی حسینی خواه,مجید علی عسگری
نشریهپژوهش در برنامه ریزی درسی
شماره صفحات۶۱-۷۷
شماره سریال۲
شماره مجلد۴۷
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۳
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر تبیین الزامات و عوامل اجرایی موثر در نقشه­برداری برنامه درسی برای معلمان است که با استفاده از روش سنتزپژوهی انجام شده است. حوزه پژوهش مقالات داخلی از سال 1380 تا 1401 شمسی، ومقالات خارجی از 2000تا 2021 با کلید واژه­های curriculum mapping; curriculum mapps بوده است. از جست­و­جوی اولیه منابع 150سند استخراج شد و پس از اعمال غربالگری 65 مورد با توجه به دو معیار "کیفیت" و "معتبر بودن" انتخاب شد. مهم ترین پایگاه­ها در مقالات داخلی، بانک اطلاعات نشریات ایران (magiran) و پایگاه جامع علوم انسانی و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (Irandoc) و در سایت­ها خارجی Springer,ProQuest, Scopus و موتور جستجوی Google Scholar بوده است. داده‌ها با الگوی هفت مرحله­ای سنتزپژوهی مارش انجام گرفت. گردآوری و ثبت اطلاعات توسط فرم طراحی شده توسط محققان انجام گرفت و کدگذاری باز و محوری با استفاده از نرم افزارATLAS.ti انجام شد. در نهایت توسط دو ارزشیاب مستقل مورد بررسی قرار گرفت. از فرمول ضریب کاپای کوهن میزان توافق بین ارزشیابان 78/. به دست آمد. شش بعد، "1- رهبری، 2-آموزش کاربران، 3- چرخه نقشه برداری، 4- فرایند نقشه برداری، 5- ابزارهای نقشه برداری، 6- نظارت" شناسایی شد. براساس یافته­ها بیشترین تأکید بر بعد رهبری بود به گونه‌ای که این بعد مشرف برتمام ابعاد و عوامل اجرایی می­باشد. سیاست­گذاران نظام آموزشی می­توانند با استفاده از مدل نهایی عوامل اجرایی این پژوهش، تدابیر شایسته­ای برای طراحی سامانه نقشه­برداری اتخاذ نمایند.

لینک ثابت مقاله

tags: نقشه‌بردای برنامه‌درسی سنتزپژوهی معلمان