نویسندگان | محمد اکبری,ثریا رودی علی ابادی,محسن آیتی |
---|---|
نشریه | علوم تربیتی (دانشگاه شهید چمران اهواز) |
شماره صفحات | ۲۳۵-۲۶۰ |
شماره سریال | ۶ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۴ |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
جهان همواره در حال تغییر است و برای هماهنگی با این تغییرات باید یادگیرنده مادامالعمر بود و تمایل طبیعی برای یادگیری بهمنظور تطبیق با تغییرات و غنیسازی مهارتها داشت. یادگیری مادامالعمرباعواملبسیاری مرتبطاست.هدفاینمطالعهبررسیعواملمؤثردریادگیریمادامالعمر در محیطهایآموزشی است. روشپژوهشحاضر،مرور نظاممند یکپارچه و روشتحلیلیافتهها، تحلیلمحتوا کیفیو مبتنیبر تحلیل -استنتاجیبود.برای دستیابی به هدفمطالعه،مرور منظمو گستردةپیشینه پژوهشی انجام شد.بدین منظورپایگاههای اطالعاتیSID ،Magiran ،Noormags، Eric ،Sage ،Direct Science و Scholar Google جستجو شد. پس از خارج کردن مقاالت نامتناسب باهدف پژوهش، مرور کامل روی 72 مقاله باقیمانده انجام شد. در مرحله بعد دادههای گردآوریشدهموردتجزیهوتحلیلقرارگرفت. نتایج حاصلازمرورمنظمپیشینه پژوهشی به استخراج 4 عامل کلیمنجر شد. یافتهها نشان داد عاملیتفردی، آموزشی، محیطی_فرهنگیو خانوادگیدر یادگیریمادامالعمرنقشدارند. یافتههایاینپژوهشمیتواند راهکارهایمناسبیپیشرویمتولیان تعلیموتربیتقراردهد
tags: یادگیری مادام العمر، محیط های آموزشی، تعلیم و تربیت