| نویسندگان | محسن آیتی,سیده ملیحه حسینی,علی حسینی خواه,مجید علی عسگری |
| نشریه | مطالعات برنامه درسی آموزش عالی |
| شماره صفحات | 255-292 |
| شماره سریال | ۱۸ |
| شماره مجلد | ۷۱ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۳ |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
چکیده: هدف مقاله، تبیین چیستی و چرایی نقشهبرداری برنامه
درسی در مقطع ابتدایی است. این پژوهش به روش سنتزپژوهی
انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه مقالات علمی معتبر بین
سالهای 1444 تا 1417 است . از جستجوی اولیه 144 مقاله و سند
در حوزه نقشهبرداری برنامه درسی بهدست آمد. پس از بررسی
در نهایت » معتبربودن « و » کیفیت « چکیده اسناد با توجه به دو معیار
94 سند جهت تحلیل باقی ماند. روش نمونهگیری هدفمند و تا
مرحله اشباع ادامه یافت. طبق یافتههای بهدست آمده نقشهبرداری
عناصر و « برنامه درسی از 1 بُعد و 71 مضمون تشکیل شد. بُعد
با 2 مضمون )اهدف/ سؤالات اساسی، » مؤلفههای نقشهبرداری
محتوای سازمان یافته و معنیدار، مهارتها/ فرآیندهای اساسی،
تکالیف سنجشی/یادگیری، زمانبندی( که از میان عناصر ذکر شده،
نقشهبرداری برنامه درسی توجه ویژهای به عنصر مهارت محوری
به دلیل نبود » ادراک پایدار « و » طراحی « دارد و دو عنصر
مزایا « زیرساختهای لازم در نظام آموزشی ایران حذف شدند. بُعد
با 1 مضمون )توسعه فرهنگ مشارکت، » و کاربردهای نقشهبرداری
ارتقای مدیریت دانش، زمینه حرفهای شدن، شفافیت دروس برنامه
درسی، تصویرسازی هوشمند، انعطافپذیری، تقویت و توسعه
فرآیند یاددهی و یادگیری( کشف شد. بیشترین تأکید در مزایا این
است که نقشهبرداری برنامه درسی باعث توسعه فرهنگ مشارکت
میشود.
لینک ثابت مقاله