طراحی الگوی ارتباطات رسانه ای معلم ـ دانش آموز در مقطع ابتدایی: یک مطالعه پدیدارشناسی

نویسندگانمحسن آیتی,محمد علی پور,محمدعلی رستمی نژاد,فرهاد سراجی
نشریهدین و ارتباطات
شماره صفحات۶۹۷-۷۳۴
شماره سریال۲
شماره مجلد۶۶
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۴
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی ارتباطات رسانه ای معلم ـ دانش آموز در مقطع ابتدایی بود. این پژوهش بـا روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام شد. قلمرو پژوهش را معلمان و دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر بیرجنـد تشکیل دادند. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. با مصاحبه نیمه ساختاریافته 31 نفر از معلمان و 31نفر از دانش آموزان داده ها أخذ گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری بـاز محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکلن و گوبا استفاده شـد. یافتـه هـای حاصل از تجارب زیسته معلمان و دانش آموزان در قالب 4مضمون اصلی اهداف و دلایل (خبری و آگاهسـازی آموزشی و اشتراک گذاری فایل راهنمایی و مشاوره نظارتی و مراقبتی بحران زدایی سرگرمی و مدیریت اوقات فراغت) فرصت ها و تهدیدها (زیرساخت اینترنت تجهیزات و وسایل الکترونیکی طرز تفکر و فرهنـ، دـدم تخصص و سواد فناوری در دسترس بودن و انعطاف پذیری زمان و مکان) راهکارهای توسعه (توسعه شبکه های اجتماعی بومی ارتقا شبکه آموزشی دانشآموزی (شاد) استفاده از رسانه های جمعی توسـعه زیرسـاختهـای اینترن ت و اینترانت حمایت از خانواده های محروم توسعه سواد رسـانه ای روی آوردن بـه بسـترهای بـرخط) و دستاوردها و پیامدها (صرفه جویی در زمان آموزش ارتباط آسان و ساده رصد و مداخله به هنگام شکل گیـری یادگیری عمیق تر و باانگیزه حواس پرتی دیجیتال اعتیاد و مشکلات روانی و اُفت تحصیلی) سازمان یافت.

لینک ثابت مقاله

tags: رسانه ارتباط معلم دانش آموز ابتدایی بیرجند