رزومه


محسن آیتی

محسن آیتی

دانشیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: علوم تربیتی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۴۵

رزومه
محسن آیتی

دانشیار محسن آیتی

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: علوم تربیتی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۴۵ |

واکاوی تجارب زیسته ارتباطات رسانه‌ای والدین-معلم مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1402-1403 : پژوهش پدیدارشناختی

نویسندگانمحمدعلی رستمی نژاد,محسن آیتی,فرهاد سراجی,محمد علی پور
نشریهمطالعات راهبردی ارتباطات
شماره صفحات1-20
شماره سریال۴
شماره مجلد۳
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۴
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

در پژوهش حاضر به واکاوی تجارب زیسته ارتباطات رسانه‌ای والدین-معلم مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1402-1403 به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی پرداخته‌شده است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش 15 معلم و 10 نفر از والدین از دبستا‌ن‌های شهر بیرجند بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند و در مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته شرکت کردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از روش تحلیل کلایزی استفاده شد. یافته‌های حاصل از تجارب زیسته معلمان و والدین در ارتباطات رسانه‌ای در5 مضمون اصلی اهداف و دلایل ارتباط رسانه‌ای(انتقال و اشتراک‌گذاری اطلاعات، پاسخ‌دهی، شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی و ثبت رویدادها)، روش‌های ارتباطی(هم‌زمان، ناهم‌زمان)، ابزارهای ارتباطی (سیستم‌های پیام‌رسان، ویدئوکنفرانسی و آنلاین، مواد چاپی الکترونیک، نظرسنجی و فرم الکترونیکی، وب‌سایت، شبکه‌ آموزشی دانش‌آموز(‌شاد))، چالش‌ها و محدودیت‌ها(اشتغال والدین، سطح سواد و تحصیلات، نبود منابع مادی و اینترنتی، نوع نگرش و طرز تفکر به فناوری، شرایط سنی، نوع سکونت)، مزایا و فرصت‌ها (آسان و راحت، انعطاف‌پذیری در زمان و مکان، افزایش سرعت و رصد لحظه‌به‌لحظه، ثبت وقایع و آرشیو کردن) طبقه‌بندی شد. به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که با ورود بسترهای رسانه‌ای به حوزه ارتباطات، ارتباط معلم-والدین هم تحت تأثیر قرارگرفته است و بسترهای رسانه‌ای به‌عنوان تسهیلگر در حوزه برقراری ارتباط عمل می‌نمایند.

لینک ثابت مقاله