بررسی میزان هوش هیجانی، افسردگی و استرس دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

نویسندگانخیرالنساء رمضان زاده,زهرا تصدیقی,نرجس اکبری,رضا ذستجردی,غلامرضا شریف زاده
نشریهResearch and Development in Medical Education
شماره صفحات۶۷-۷۵
شماره سریال۸
شماره مجلد۴
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

مقدمه: سلامت روانی یکی از ابعاد مهم سلامت است و از محورهای ارزیابی سلامت در جوامع مختلف به حساب می‌آید. لذا جهت هرگونه اقدام مؤثر در گام اول بایستی وضعیت موجود را به درستی پایش نمود، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استرس، افسردگی و هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، جمعیت مورد مطالعه، کلیه دانشجویان مقاطع مختلف دکترای حرفه‌ای و کارشناسی رشته های مختلف محصل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1397-1396 بود. 389 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی تصادفی شده سهمی انتخاب شدند. برای ارزیابی هوش‌هیجانی از پرسشنامه استاندارد شوت SSEIT-33 برای ارزیابی افسردگی از پرسشنامه افسردگی بک و برای ارزیابی استرس از پرسشنامه Dass 21 استفاده شد. تجزیه‌‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 18 صورت گرفت. یافته‌ها: شیوع افسردگی برابر با 4/49 درصد بود، که از این بین 9/21 درصد افراد دارای سطح خفیفی از افسردگی، 8/9 درصد از افراد دارای سطح متوسطی از افسردگی، 7/17 درصد از دانشجویان دارای سطح شدیدی از افسردگی مبتلا بودند. بین میانگین نمره هوش‌هیجانی و نمره استرس و افسردگی، رابطه معناداری مشاهده نشد (05/0P-Value>). ولی بین هوش هیجانی و سطح تحصیلی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد (05/0P-Value<). نتیجه‌گیری: با توجه به شیوع قابل توجه گزارش شده افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، توصیه می شود تصمیمات و امکانات مناسب جهت کاهش میزان شیوع افسردگی توسط مسئولین مربوط اتخاذ گردد.

لینک ثابت مقاله

tags: افسردگی، هوش هیجانی، استرس، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی.