نویسندگان | خیرالنساء رمضان زاده,خیرالنساء رمضان زاده,افسانه بهرام,افسانه بهرام,فرشید عابدی,فرشید عابدی,خدیجه فرخفال,خدیجه فرخفال |
---|---|
نشریه | مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی یزد |
شماره صفحات | ۲۵۷-۲۷۰ |
شماره سریال | ۱۶ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
مقدمه: پزشکی فقط یک علم بیولوژیک نیست، بلکه هنر برخورد با ابعاد انسانی و معنوی را نیز شامل میشود. لذا این مطالعه با هدف بررسی نظر متخصصان آموزشپزشکی کشور و دانشجویان در خصوص ادغام هنر در برنامه درسی علوم پزشکی صورت گرفت. روش بررسی: دراین پژوهش چندروشی (multi-method) 22 نفر از خبرگان برجسته حوزه آموزش و 35 نفر از دانشجویان آموزش پزشکی کشور شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامهی محقق ساخته با هفت سوال در مورد ضرورت تلفیق هنر در آموزش پزشکی بود که به طور همزمان مطالعه کمی، مطالعه کیفی و تحلیل دادهها انجام شد. روش کمی مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی و در بخش کیفی از تحلیل محتوا استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار با نظر اساتید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (83/0 = α) تأیید شد. نتایج: 100 درصد از خبرگان و 80 درصد از دانشجویان آموزش پزشکی کشور، موافق تلفیق هنر در آموزش پزشکی بودند و اذعان داشتند که بهطور رسمی در دانشگاههای کشور وجود ندارد و گنجاندن آن را در برنامه درسی پزشکی را لازم دانستند. از دیدگاه شرکتکنندگان، هنر درآموزش پزشکی کاربردهای فراوانی ازجمله بهبود یاددهی و یادگیری، ارتقاء خلاقیت، ارتقاء عواطف، ماندگاری مطالب در ذهن، یادگیری کاربردی و پرورش تفکر انتقادی و خلاق دارد. نتیجهگیری: مجموعهی نظرات خبرگان و دانشجویان بر ضرورت ادغام هنر در برنامه درسی علوم پزشکی و نیز بکارگیری شیوه یاددهی- یادگیری بر مبنای هنر در رشتههای علوم پزشکی تأکید داشتند. اما بهتر است بهگونهای باشد که بار آموزشی بیشتری به دانشجویان تحمیل نشود.
tags: معنویت، خبرگان آموزش، ادغام، هنر، آموزش پزشکی