رزومه وب سایت شخصی


احمد خامسان

احمد خامسان

دانشیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: روانشناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه وب سایت شخصی
احمد خامسان

دانشیار احمد خامسان

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: روانشناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه بیرجند (لینک) - سردبیر دوفصلنامۀ پژوهش‌های کیفی در علوم رفتاری (لینک)

علائق پژوهشی (لینک)

نمایش بیشتر

نقش واسطهای حافظهی کاری (حلقهی واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی) در رابطهی ذهنآگاهی با اضطراب امتحان

نویسندگانمحمدحسین سالاری فر,احمد خامسان,زهرا ماسنانی
نشریهپژوهشنامه تربیتی
شماره صفحات119-140
شماره سریال۱۴
شماره مجلد۵۸
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۹
رتبه نشریهعلمی - ترویجی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

چکیده پژوهشهای گذشته ارتباط بین حافظه کاری با اضطراب امتحان و ذهنآگاهی را نشان دادهاند. در پژوهش حاضر نقش واسطهای حافظهی کاری (حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی) در رابطهی ذهنآگاهی با اضطراب امتحان بررسی شده است. 294دانشجوی دانشگاه بیرجند به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به مقیاس حافظهی کاری وکسلر، پرسشنامههای اضطراب امتحان و مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین ذهنآگاهی و ابعاد آن (تمرکزگری و پذیرشگری) با اضطراب امتحان رابطه وجود دارد. نقش واسطهای حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی حافظهی کاری در ارتباط ذهنآگاهی با اضطراب امتحان تأیید نشد. میتوان نتیجه گرفت برای کاهش اضطراب امتحان مداخلات ذهنآگاهی مؤثر است و از مؤلفههای حافظهی کاری فقط مخزن مرکزی در ارتباط با اضطراب مداخله میکند

لینک ثابت مقاله