| نویسندگان | محمدحسین سالاری فر,احمد خامسان,زهرا ماسنانی |
| نشریه | پژوهشنامه تربیتی |
| شماره صفحات | 119-140 |
| شماره سریال | ۱۴ |
| شماره مجلد | ۵۸ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
| رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
چکیده
پژوهشهای گذشته ارتباط بین حافظه کاری با اضطراب امتحان و ذهنآگاهی را نشان دادهاند. در پژوهش
حاضر نقش واسطهای حافظهی کاری (حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی) در رابطهی ذهنآگاهی
با اضطراب امتحان بررسی شده است. 294دانشجوی دانشگاه بیرجند به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب
و به مقیاس حافظهی کاری وکسلر، پرسشنامههای اضطراب امتحان و مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی پاسخ
دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها
نشان داد بین ذهنآگاهی و ابعاد آن (تمرکزگری و پذیرشگری) با اضطراب امتحان رابطه وجود دارد. نقش
واسطهای حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی حافظهی کاری در ارتباط ذهنآگاهی با اضطراب
امتحان تأیید نشد. میتوان نتیجه گرفت برای کاهش اضطراب امتحان مداخلات ذهنآگاهی مؤثر است و از
مؤلفههای حافظهی کاری فقط مخزن مرکزی در ارتباط با اضطراب مداخله میکند
لینک ثابت مقاله