نویسندگان | محمدحسین سالاری فر,احمد خامسان,زهرا ماسنانی |
---|---|
نشریه | پژوهشنامه تربیتی |
شماره صفحات | ۱۱۹-۱۴۰ |
شماره سریال | ۱۴ |
شماره مجلد | ۵۸ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
چکیده پژوهشهای گذشته ارتباط بین حافظه کاری با اضطراب امتحان و ذهنآگاهی را نشان دادهاند. در پژوهش حاضر نقش واسطهای حافظهی کاری (حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی) در رابطهی ذهنآگاهی با اضطراب امتحان بررسی شده است. 294دانشجوی دانشگاه بیرجند به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به مقیاس حافظهی کاری وکسلر، پرسشنامههای اضطراب امتحان و مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین ذهنآگاهی و ابعاد آن (تمرکزگری و پذیرشگری) با اضطراب امتحان رابطه وجود دارد. نقش واسطهای حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی حافظهی کاری در ارتباط ذهنآگاهی با اضطراب امتحان تأیید نشد. میتوان نتیجه گرفت برای کاهش اضطراب امتحان مداخلات ذهنآگاهی مؤثر است و از مؤلفههای حافظهی کاری فقط مخزن مرکزی در ارتباط با اضطراب مداخله میکند
tags: اضطراب امتحان، حافظهی کاری، ذهنآگاهی، دانشجو