رزومه وب سایت شخصی


احمد خامسان

احمد خامسان

دانشیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: روانشناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه وب سایت شخصی
احمد خامسان

دانشیار احمد خامسان

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: روانشناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه بیرجند (لینک) - سردبیر دوفصلنامۀ پژوهش‌های کیفی در علوم رفتاری (لینک)

علائق پژوهشی (لینک)

نمایش بیشتر

نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در رابطه ی ادراک از جوّ کلاس و تعلل ورزی دانشجویان

نویسندگانمحمدرضا اسدی یونسی,منصور سلمانی درمیان,احمد خامسان
نشریهفصلنامه روانشناسی تربیتی
شماره صفحات141-169
شماره سریال۱۳
شماره مجلد۴۳
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۷
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

پژوهشهای گذشته ارتباط بین باورهای انگیزشی با جوکلاس و تعللورزی را نشان دادهاند. در پژوهش حاضر ضمن ارائهی شاخصهای روانسنجی پرسشنامهی محیط یادگیری کلاس )جوّ کلاس(، نقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطۀ ادراک از جوّ کلاس و تعللورزی دانشجویان بررسی شده است. 196 دانشجوی دانشگاه بیرجند به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به مقیاس ارزیابی تعللورزی دانشجو ( PASS (، پرسشنامهی محیط یادگیری کلاس ) CLE ( و پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی برای یادگیری ( MSLQ ( پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر و رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد جوّ کلاس بهطور غیرمستقیم از طریق باورهای انگیزشی بر تعللورزی تأثیر دارد. جوّ کلاس و باورهای انگیزشی 42 درصد از کل تغییرات تعللورزی را تبیین میکنند. همچنین یافتهها نشان داد مؤلفههای اضطراب امتحان و خودکارآمدی از متغیر باورهای انگیزشی توان پیشبین معنادار تعللورزی را دارند. بر اساس این یافتهها، باورهای انگیزشی بهعنوان واسطهی ارتباط بین جوّ کلاس و تعللورزی نقش ایفا کرده و باید در تنظیم محیط یادگیری مدنظر باشد.

لینک ثابت مقاله