نویسندگان | محمدرضا اسدی یونسی,منصور سلمانی درمیان,احمد خامسان |
---|---|
نشریه | فصلنامه روانشناسی تربیتی |
شماره صفحات | ۱۴۱-۱۶۹ |
شماره سریال | ۱۳ |
شماره مجلد | ۴۳ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۷ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
پژوهشهای گذشته ارتباط بین باورهای انگیزشی با جوکلاس و تعللورزی را نشان دادهاند. در پژوهش حاضر ضمن ارائهی شاخصهای روانسنجی پرسشنامهی محیط یادگیری کلاس )جوّ کلاس(، نقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطۀ ادراک از جوّ کلاس و تعللورزی دانشجویان بررسی شده است. 196 دانشجوی دانشگاه بیرجند به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به مقیاس ارزیابی تعللورزی دانشجو ( PASS (، پرسشنامهی محیط یادگیری کلاس ) CLE ( و پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی برای یادگیری ( MSLQ ( پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر و رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد جوّ کلاس بهطور غیرمستقیم از طریق باورهای انگیزشی بر تعللورزی تأثیر دارد. جوّ کلاس و باورهای انگیزشی 42 درصد از کل تغییرات تعللورزی را تبیین میکنند. همچنین یافتهها نشان داد مؤلفههای اضطراب امتحان و خودکارآمدی از متغیر باورهای انگیزشی توان پیشبین معنادار تعللورزی را دارند. بر اساس این یافتهها، باورهای انگیزشی بهعنوان واسطهی ارتباط بین جوّ کلاس و تعللورزی نقش ایفا کرده و باید در تنظیم محیط یادگیری مدنظر باشد.
tags: باورهای انگیزشی، تعللورزی، جوّ کلاس، محیط یادگیری کلاس