رزومه وب سایت شخصی


احمد خامسان

احمد خامسان

دانشیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: روانشناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه وب سایت شخصی
احمد خامسان

دانشیار احمد خامسان

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: روانشناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه بیرجند (لینک) - سردبیر دوفصلنامۀ پژوهش‌های کیفی در علوم رفتاری (لینک)

علائق پژوهشی (لینک)

نمایش بیشتر

شناسایی معنای زندگی در دانشجویان: یک مطالعه‌ی پدیدارشناسی

نویسندگانلیلا طالب زاده شوشتری,مرتضی منادی,ملوک,احمد خامسان
نشریهمشاوره کاربردی
شماره صفحات59-76
شماره سریال۱
شماره مجلد۶
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۶
رتبه نشریهISI
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

بسیاری از نظریه‌پردازان معتقدند یافتن معنای زندگی یکی از مهم‌ترین نیازهای انسان‌هاست. پژوهش‌های متعدد نیز آثار مثبت معنادار بودن زندگی در سلامت جسمانی و روانشناختی را نشان داده‌اند. هدف پژوهش حاضر شناسایی معنای زندگی دانشجویان و تأثیر آن در رشد و اعتلای این گروه است. نوع پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. 20 دانشجوی دانشگاه بیرجند به روش نمونه‌گیری داوطلب-هدفمند انتخاب، و از طریق مصاحبه‌ی نیمه‌ساختاریافته بررسی شدند. داده‌ها با روش تحلیل محتوا تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که عواملی منجلمه خانواده، اهداف، معنویت، انسان‌دوستی، عشق، دوستان و پیوند با طبیعت هفت عامل عمده‌ای هستند که به زندگی‌دانشجویان معنا می‌بخشند. بر اساس نتایج به دست آمده خانواده بنیادی‌ترین نقش را در معنا بخشیدن به زندگی دانشجویان دارد و اهداف و معنویت نیز نقشی تعیین‌کننده‌ای دارند. لازم است بنابر این خانواده‌ها و مسئولان به این عوامل توجه ویژه‌ای نمایند. در این صورت جامعه از خدمات نسلی با انگیزه که معنای زندگی خود را قبلاً پیدا کرده­اند، بهره‌مند خواهد شد.

لینک ثابت مقاله