نویسندگان | لیلا طالب زاده شوشتری,مرتضی منادی,ملوک,احمد خامسان |
---|---|
نشریه | مشاوره کاربردی |
شماره صفحات | ۵۹-۷۶ |
شماره سریال | ۱ |
شماره مجلد | ۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۶ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
بسیاری از نظریهپردازان معتقدند یافتن معنای زندگی یکی از مهمترین نیازهای انسانهاست. پژوهشهای متعدد نیز آثار مثبت معنادار بودن زندگی در سلامت جسمانی و روانشناختی را نشان دادهاند. هدف پژوهش حاضر شناسایی معنای زندگی دانشجویان و تأثیر آن در رشد و اعتلای این گروه است. نوع پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. 20 دانشجوی دانشگاه بیرجند به روش نمونهگیری داوطلب-هدفمند انتخاب، و از طریق مصاحبهی نیمهساختاریافته بررسی شدند. دادهها با روش تحلیل محتوا تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که عواملی منجلمه خانواده، اهداف، معنویت، انساندوستی، عشق، دوستان و پیوند با طبیعت هفت عامل عمدهای هستند که به زندگیدانشجویان معنا میبخشند. بر اساس نتایج به دست آمده خانواده بنیادیترین نقش را در معنا بخشیدن به زندگی دانشجویان دارد و اهداف و معنویت نیز نقشی تعیینکنندهای دارند. لازم است بنابر این خانوادهها و مسئولان به این عوامل توجه ویژهای نمایند. در این صورت جامعه از خدمات نسلی با انگیزه که معنای زندگی خود را قبلاً پیدا کردهاند، بهرهمند خواهد شد.
tags: معنای زندگی پدیدارشناسی