رزومه وب سایت شخصی


احمد خامسان

احمد خامسان

دانشیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: روانشناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه وب سایت شخصی
احمد خامسان

دانشیار احمد خامسان

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: روانشناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه بیرجند (لینک) - سردبیر دوفصلنامۀ پژوهش‌های کیفی در علوم رفتاری (لینک)

علائق پژوهشی (لینک)

نمایش بیشتر

طراحی بسته آموزشی خوش‌بینی تحصیلی دانشجویان بر اساس نظریه شانن‌موران

نویسندگانلیلا طالب زاده شوشتری,سیده فاطمه حسینی,احمد خامسان
نشریهاندیشه های نوین تربیتی
شماره صفحات7-32
شماره سریال۱۸
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

این پژوهش با هدف طراحی بستۀ آموزشی خوش‌بینی تحصیلی دانشجویان بر اساس نظریۀ شانن‌موران انجام شده است. روش پژوهش، کیفی و از نوع دلفی است. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ دلفی است که توسط پژوهشگر بر مبنای نظریۀ خوش‌بینی تحصیلی شانن‌موران طراحی شده و دربرگیرندۀ 3 مؤلفه و 22 زیرمؤلفه است. پرسشنامه‌ها در دو دور پیوستۀ دلفی میان 10 نفر نمونه منتخب که به‌صورت هدفمند گزینش شدند، توزیع شده و تجزیه و تحلیل پاسخ‎های دلفی تا رسیدن به اجماع نسبی و دستیابی به هم‌رأیی بالا و با روش آمار توصیفی، با استفاده از شاخص‌های فراوانی، میانگین، انحراف معیار، جدول‌ها و نمودارها انجام گرفته است. یافته‌های به‌دست آمده نشان داد که متخصصان بر 3 مؤلفۀ اصلی نظریۀ خوش‌بینی تحصیلی شانن‌موران یعنی هویت تحصیلی، اعتماد و تأکید تحصیلی و 9 زیرمؤلفۀ آن به توافق و اجماع نسبی دست یافته‌اند. بر اساس نتایج، بستۀ اولیه آموزش خوش‌بینی تحصیلی به دانشجویان منطبق بر الگوی منظم آموزشی (جیمز براون) طراحی شده، سپس روایی محتوایی بسته بر اساس نظرات 5 نفر از متخصصان سنجیده و در بسته اعمال شده است و بستۀ نهایی در قالب 12 جلسه برای آموزش تعهد، تعلق، خودشناسی، تمایلات همکاری جویانه، سهیم کردن، درگیری تحصیلی، پژوهش، ادراک از خودمختاری و جهت‌گیری تکلیف ارائه شده است. این بستۀ آموزشی برای ارتقای سطح خوش‎بینی تحصیلی و ایجاد هویت تحصیلی موفق در میان دانشجویان و روابط مبتنی بر اعتماد بین آنها و استادان و ایجاد نگرش و رفتاری در آنها برای ادراک از فشارهای تحصیلی و تسهیل روند یادگیری در محیط‎های یاددهی_ یادگیری کلاس درس و به‌طور کلی کمک به پیشرفت تحصیلی دانشجویان استفاده کرد.

لینک ثابت مقاله