طراحی بسته آموزشی خوش‌بینی تحصیلی دانشجویان بر اساس نظریه شانن‌موران

نویسندگانلیلا طالب زاده شوشتری,سیده فاطمه حسینی,احمد خامسان
نشریهاندیشه های نوین تربیتی
شماره صفحات۷-۳۲
شماره سریال۱۸
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

این پژوهش با هدف طراحی بستۀ آموزشی خوش‌بینی تحصیلی دانشجویان بر اساس نظریۀ شانن‌موران انجام شده است. روش پژوهش، کیفی و از نوع دلفی است. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ دلفی است که توسط پژوهشگر بر مبنای نظریۀ خوش‌بینی تحصیلی شانن‌موران طراحی شده و دربرگیرندۀ 3 مؤلفه و 22 زیرمؤلفه است. پرسشنامه‌ها در دو دور پیوستۀ دلفی میان 10 نفر نمونه منتخب که به‌صورت هدفمند گزینش شدند، توزیع شده و تجزیه و تحلیل پاسخ‎های دلفی تا رسیدن به اجماع نسبی و دستیابی به هم‌رأیی بالا و با روش آمار توصیفی، با استفاده از شاخص‌های فراوانی، میانگین، انحراف معیار، جدول‌ها و نمودارها انجام گرفته است. یافته‌های به‌دست آمده نشان داد که متخصصان بر 3 مؤلفۀ اصلی نظریۀ خوش‌بینی تحصیلی شانن‌موران یعنی هویت تحصیلی، اعتماد و تأکید تحصیلی و 9 زیرمؤلفۀ آن به توافق و اجماع نسبی دست یافته‌اند. بر اساس نتایج، بستۀ اولیه آموزش خوش‌بینی تحصیلی به دانشجویان منطبق بر الگوی منظم آموزشی (جیمز براون) طراحی شده، سپس روایی محتوایی بسته بر اساس نظرات 5 نفر از متخصصان سنجیده و در بسته اعمال شده است و بستۀ نهایی در قالب 12 جلسه برای آموزش تعهد، تعلق، خودشناسی، تمایلات همکاری جویانه، سهیم کردن، درگیری تحصیلی، پژوهش، ادراک از خودمختاری و جهت‌گیری تکلیف ارائه شده است. این بستۀ آموزشی برای ارتقای سطح خوش‎بینی تحصیلی و ایجاد هویت تحصیلی موفق در میان دانشجویان و روابط مبتنی بر اعتماد بین آنها و استادان و ایجاد نگرش و رفتاری در آنها برای ادراک از فشارهای تحصیلی و تسهیل روند یادگیری در محیط‎های یاددهی_ یادگیری کلاس درس و به‌طور کلی کمک به پیشرفت تحصیلی دانشجویان استفاده کرد.

لینک ثابت مقاله

tags: خوش‌بینی تحصیلی نظریه شانن‌موران بسته آموزشی دانشجویان دلفی