بررسی تجارب زیسته معلمان در رابطه با کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و پرورش

نویسندگانمحمد اکبری,سعیده نادری,محمدعلی رستمی نژاد,نجمه ابراهیمی
همایشاولین همایش هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۴-۰۶-۰۴
محل برگزاری همایشتهران
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوظهور نقشی حیاتی در ارتقای کیفیت آموزشی ایفا می‌کند و سیستم‌های یادگیری و تجارب یادگیری فراگیر و جذابی را ارائه می‌دهند که به دانش آموزان اجازه می‌دهد نظریه‌ها و راه حل‌های پیچیده را به شیوه‌ای تعاملی‌تر و معنادارتر کشف کنند. از آنجایی که معلمان نقش بسیار موثری در آموزش و پرورش بر عهده دارند بنابراین می‌توانند روش‌های نوآورانه‌ای را که منجر به بهبود شیوه‌های تدریس و یادگیری و در نتیجه باعث بهبود نتایج یادگیری شوند را بشناسند. بنابراین پژوهش حاضر به دنبال شناسایی تجارب زیسته معلمان در رابطه با استفاده از هوش مصنوعی و برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق پدیدارشناسی استفاده شده است که جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان دوره ابتدایی در سال تحصیلی1402-1403 است که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته محقق ساخته بود که تا درجه اشباع یافتگی ادامه یافت. داده‌ها با استفاده از روش هفت مرحله‌ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها در سه مضمون و ۶ مؤلفه صورت¬بندی شده است که شامل تاثیرات آموزشی، ملاحظات اخلاقی و چالش‌ها و فرصت‌های کاربرد هوش مصنوعی است. با توجه به یافته‌های به دست آمده، اهمیت حیاتی انطباق روش‌های آموزشی در محیط آموزشی با هوش مصنوعی و نیاز معلمان به ارتقای سواد هوش مصنوعی را مورد تاکید قرار می‌دهد ودر واقع فناوری‌ای است که می‌توان از آن به عنوان عاملی برای شخصی‌سازی فرایند آموزش و تدریس، بهبود و تحول در فرایندهای آموزشی مورد استفاده قرار داد.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: تجارب زیسته معلمان، هوش مصنوعی، آموزش و پرورش.