رزومه


محمود سنگری

محمود سنگری

استادیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: علم اطلاعات و دانش شناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
محمود سنگری

استادیار محمود سنگری

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: علم اطلاعات و دانش شناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 10-12؛ سه شنبه 8-10 - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 8-10؛ یکشنبه 10-12 پردیس علوم رفتاری - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 14-16؛ سه شنبه 10-12؛ چهارشنبه 8-10 بخش مرجع کتابخانه مرکزی؛ سالن اطلاع رسانی - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه 10-12 پردیس علوم رفتاری/ کارگاه علم اطلاعات و دانش شناسی - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 14-16 پردیس علوم رفتاری، کلاس 106 - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 16-18؛ دوشنبه 14-16 پردیس علوم رفتاری؛ کارگاه دانش شناسی - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه 14-16؛ چهارشنبه 10-12 پردیس علوم رفتاری؛ کتابخانه مرکزی (بخش اطلاع رسانی) - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه 8-10 پردیس علوم رفتاری - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه ساعت 14-16 - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 16-18 کلاس 105، پردیس علوم رفتاری - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه 10-12 کلاس 105، پردیس علوم رفتاری - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه 16-18؛ چهارشنبه 08-10 کارگاه علم اطلاعات و دانش شناسی - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه14-16؛ چهارشنبه 14-16 کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد/ طبقه دوم؛ اطلاع رسانی 2 - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه ساعت 10-12 پردیس علوم رفتاری، کلاس 105 - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 14-18 پردیس علوم رفتاری، کارگاه علم اطلاعات و دانش شناسی - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه و سه شنبه 10-12 پردیس علوم رفتاری - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 8-10؛ 14-16 کارگاه دانش شناسی، پردیس علوم رفتاری - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 14-18 پردیس علوم رفتاری - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 12-14؛ چهارشنبه 14-16 پردیس علوم رفتاری؛ کتابخانه مرکزی - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 14-16؛ سه شنبه 14-16 کارگاه دانش شناسی؛ پردیس علوم رفتاری - - -
منابع

1. آرمز، ویلیام وای 1381 . کتابخانههای دیجیتالی. تهران: ترجمه فرزانه شکوری و دیگران. نشر قو، چاپار.
2. علیپور حافظی، مهدی  1390. کتابخانه های دیجیتال: مبادله اطلاعات. تهران: سمت.
3. مبانی کتابخانه دیجیتالی  1396 . گروه مؤلفان. زیر نظر محسن حاجى زین العابدینى و مهدی علیپور حافظی. تهران: کتابدار.
4. نبوی، فاطمه 1384 . کتابخانه های دیجیتالی: مبانی نظری، محتوا، ساختار، سازماندهی، استانداردها و هزینه ها. با راهنمایی
و همکاری رحمت الله فتاحی. مشهد: سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.

طرح درس

هدف: آشنایی با کتابخانه دیجیتال و شیوه های طراحی و پیاده سازی آن
هدف های رفتاری
انواع کتابخانه های دیجیتالی را تشخیص دهد؛ 
کتابخانه های دیجیتال را از سایر انواع کتابخانه ها و پایگاه های اطلاعاتی تشخیص دهد؛ 
استانداردهای کتابخانه های دیجیتالی را بشناسد؛ 
خدمات کتابخانه های دیجیتالی را بشناسد. 
سرفصل های اصلی
تعاریف، مفاهیم و تمایزهای کتابخانه دیجیتال؛ 
سیر تحول کتابخانه های دیجیتالی؛ 
فلسفه وجودی کتابخانه های دیجیتالی؛

مجموعه سازی در کتابخانه های دیجیتالی؛ 
سازماندهی در کتابخانه های دیجیتالی؛ 
قالب های فراداده ای در کتابخانه های دیجیتالی؛ 
نرم افزار در کتابخانه های دیجیتالی؛ 
روش های ایجاد کتابخانه دیجیتال؛ 
خدمات کتابخانه های دیجیتال؛ 
یکپارچه سازی کتابخانه های دیجیتال؛ 
استانداردهای زمینه ای کتابخانه های دیجیتال؛ 
مدیریت کتابخانه های دیجیتال؛ 
آینده کتابخانه های دیجیتال؛ 
وضعیت کتابخانه های دیجیتال ایران و جهان. 
ارزیابی دانشجویان
1. حضور در کلاس و مشارکت فعالانه در مباحث کلاسی 
2. مطالعۀ مستمر و انجام تکالیف در هر جلسه ؛
3. انجام کار عملی و ارائه در کلاس  + ارسال گزارش مکتوب از طریق رایانامه طبق زمانبندی 
4. شرکت در امتحان میان ترم ( و پایان ترم و کسب نمرۀ قابل قبول ) 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه ساعت 12-14؛ چهارشنبه 14-16 پردیس علوم رفتاری - - -
منابع

Dhungana, S. (No Date). Lecture Handout on Management Information System.

Available from https://www.slideshare.net/HarishChand5/management-informationsystem-

full-notes

طرح درس

توانمندی‌های مورد انتظار از دانشجو پس از گذراندن این درس:

عناصر اساسی تشکیل­دهنده سیستم اطلاعات مدیریت را تبیین کند

نقش و جایگاه سیستم اطلاعات مدیریت در سازمان را تببین کند

چارچوب مفهومی یک سیستم اطلاعات مدیریت را ترسیم کند.

 

معرفی سرفصل درس و کلیات مورد بحث کلاس در طول ترم، شیوه ارزشیابی و منابع

تعریف سیستم اطلاعات مدیریت

تاریخچه سیستم­های اطلاعات مدیریت

تفاوت سیستم­های اطلاعات مدیریت با سایر سیستم­های اطلاعاتی

زیرسیستم­های مدیریت اطلاعات

اجزای سیستم­های مدیریت اطلاعات

نیاز به اطلاعات در سازمان- منابع داده، اطلاعات در سازمان

میان ترم

مدل­های ارزیابی روش­ها سیستم اطلاعات مدیریت

ارتباط بین سیستم­های اطلاعات مدیریت و مدل کسب و کار

چارچوب مفهومی یک سیستم اطلاعات مدیریت نمونه

ابزارها و تکنیک های ساخت سیستم ها

مدلهای پایه برای MIS مزایا و فرایند مدلسازی

نظارت و ارزیابی MIS

مباحث اخلاقی در نظام­های اطلاعاتی

مرور و جمع­بندی

امتحان پایان ترم

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 14-16 پردیس علوم رفتاری - - -
منابع

طرح درس

هفته آموزشی

سرفصل

شرح درس نظری

محورهای اصلی کار عملی

1

از چه زمانی رایانه‌ها برای فهرستنویسی مورد استفاده قرار گرفتند؟

*بیان مقدمات و تبیین سرفصل‌ها

*بیان تاریخچه

*کاربردهای رایانه برای فهرستنویسی را بر روی برگه‌ای بنویسید و تحویل دهید.

2

فهرست‌ رایانه‌ای چیست و نسل‌های مختلف آن از چه ویژگی‌هایی برخوردارند؟

*تعریف فهرست رایانه‌ای

*معرفی نسل‌ها و انواع مختلف فهرست‌های رایانه‌ای

* ویژگی‌ها و تمایزهای موجود میان نسل‌های مختلف فهرست‌های رایانه‌ای را با رسم شکل نشان دهید.

3

مفاهیم کلیدی مطرح در رابطه با ذخیره سازماندهی اطلاعات کدامند؟

* تعریف مفاهیمی چون نرم‌افزار، پایگاه داده، رکورد، فیلد و انواع آن

* یک رکورد کتابشناختی انتخاب و فیلدهای آن را مشخص کنید.

4

برای ذخیره اطلاعات در یک نظام فهرست رایانه‌ای از چه قالب‌هایی استفاده می‌شود؟

* معرفی انواع قالب‌ها

* معرفی قالب مارک و انواع آن

* یک پیشینه با قالب مارک را انتخاب و اجزای مختلف آن را تحلیل کنید.

5

قالب مارک در کشورهای مختلف و در ایران چه وضعیتی دارد؟

* معرفی مارک جهانی و مارک کشورهای مختلف

* معرفی مارک ایران

* تفاوت‌های موجود بین مارک‌ ایران با سایر مارک‌ها را با انتخاب یک نمونه تبیین دهید.

6

فهرستنویسی بنیادی و نسخه‌بردای به چه معناست و چگونه انجام می‌شود؟

* معرفی فهرستنویسی بنیادی و ویژگی‌های آن

* معرفی فهرستنویسی نسخه‌برداری و ویژگی‌های آن

* معرفی پایگاه کتابشناسی ملی و نحوه استفاده از آن

* یک پیشینه را از پایگاه کتابشناسی ملی ایران فراخوانی کنید و اجزای مختلف آن را تحلیل کنید.

7

شبکه‌های کتابشناختی معروف جهان کدامند؟

* معرفی شبکه‌های کتابشناختی OCLC، Worldcat، RLIN، WLN

* خدمات شبکه‌های کتابشناختی مطرح در جهان را با رسم شکل مقایسه کنید.

8

فهرست‌های کتابخانه‌های بزرگ دنیا چه ویژگی‌هایی دارند؟

* معرفی ویژگی‌های فهرست‌های کتابخانه‌ای بزرگ دنیا

* یک فهرست کتابخانه‌ای وب‌پایه خارجی انتخاب و معرفی کنید.

9

فهرست‌های کتابخانه‌های بزرگ ایرانی چه ویژگی‌هایی دارند؟

* معرفی ویژگی‌های فهرست‌های کتابخانه‌ای بزرگ ایرانی

* یک فهرست کتابخانه‌ای وب‌پایه ایرانی انتخاب و معرفی کنید.

10

فراداده چیست و چه کاربردهایی در سازماندهی اطلاعات دارد؟

*تعاریف فرداده

*تاریخچه

*ضرورت، اهمیت و کاربردهای فراداده‌ها

*طرح فراداده‌ای دوبلین‌کور

*یک فراداده دوبلین کور برای یک منبع اطلاعاتی تهیه کنید.

11

امتحان میان ترم + بررسی کارهای عملی و رفع اشکال

12

Z39.50 (استاندارد جستجو و بازیابی) چیست و چه کاربردی دارد؟

* تعریف، نحوه فعالیت، کاربردها، نرم‌افزارها و مشکلات آن

*کاربردهای Z39.50 را با تصویر نشان دهید.

13

ویژگی‌ها و قابلیت‌های مطلوب نرم‌افزار بخش فهرستنویسی کدامند؟

* قابلیت‌های مختلف از جمله قابلیت‌های جستجو و بازیابی و کنترل مستندات

* نرم‌افزار بخش فهرستنویسی کتابخانه مرکزی دانشگاه را معرفی کنید.

14

نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای مطرح در ایران کدامند و بخش فهرستنویسی آنها چه ویژگی‌هایی دارند؟

* معرفی بخش فهرستنویسی نرم‌افزارهای مطرح کتابخانه‌ای ایرانی (همانند سیمرغ و پارس آذرخش)

* قابلیت‌ها و ویژگی‌های بخش فهرست‌نویسی یکی از نرم‌افزارهای منتخب را با تصویر نشان دهید.

15

فهرستنویسی رایانه‌ای چگونه انجام می‌پذیرد؟

* مدیریت پایگاه‌های کتابشناختی

*تبدیل گذشته‌نگر

*کنترل مستند

*  در نرم‌افزار کتابخانه یک رکورد فهرستنویسی ایجاد و تکمیل کنید.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه، چهارشنبه 12-14 پردیس علوم رفتاری - - -
منابع

بصیریان جهرمی، رضا(1388). بازاریابی در کتابخانه­ها و مراکز اطلاع­رسانی. ویراستار علیرضا نوروزی. تهران، چاپار.

روالی، جنیفر(1388). بازاریابی اطلاعات. ترجمه مریم اسدی. تهران، چاپار.

هینز، دیوید(1385). ابرداده برای مدیریت و بازاریابی اطلاعات. ترجمه علیرضا سعادت، فاطمه ذاکری­فرد. تهران، چاپار.

احمدی، شهروز، باقری، مهدی(1396).بکارگیری روشهای هوشمند در بهبود مدیریت ارتباط با مشتری با رویکرد e-CRM. مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 3(1)، 107-113.

ابراهیمی، عبدالحمید (1379). مفاهیم علمی مدیریت بازاریابی. دانش و توسعه، 11، 34-11.

البرزی، صدرالله ( 1378 الف). مدیریت بازاریابی (1). اقتصاد: تعاون و کشاورزی، 100؛ 39-36.

البرزی، صدرالله (1378 ب). مدیریت بازاریابی (2). اقتصاد: تعاون و کشاورزی، 101، 49-44.

حسینی برنتی، سید رسول؛ کاظمی یالف، انسیه (1395). مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی به عنوان مزیت رقابتی. مطالعات مدیریت و حسابداری، 2(3): 222-216.

رعنایی، محمدعلی؛ خدایاری، بهناز (1395). بررسی رابطه گرایش بازاریابی رابطه مند با ارزش ویژه برند با توجه به نقش میانجی وفاداری مشتریان در شعب بانک تجارت شهر تهران. پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، 15، 42-17.

شاهوار، شبنم؛ حریری، نجلا (1388). مدیریت ارتباط با مشتری در کتابخانه­ها. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 80، 150-137.

شیخ حسینی، عظیمه (1388). بازاریابی خلاق: روشهای کشف ایده های راه گشا در بازاریابی. کتاب ماه علوم اجتماعی، 24، 67-63.

صالحی صدقیانی، جمشید؛ اخوان، مریم (1385). مدیریت ارتباط با مشتری . حسابدار، 176، 36-23.

علی احمدی، علیرضا؛ و خلجی علیایی، لیلا (1385). مفاهیم طراحی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری. مدیریت فردا، 13و14، 66-61.

معمار زاده، غلامرضا؛ سرافرازی، مهرزاد؛ مصلی نژاد، افشین (1387). متدلوژی مدیریت ارتباط با مشتری. مدیریت: کنترولر، 22، 43-16.

طرح درس

معرفی سرفصل درس و کلیات مورد بحث کلاس در طول ترم، شیوه ارزشیابی و منابع

مفهوم بازاریابی و مفاهیم وابسته به آن

مدیریت بازاریابی

انواع بازایابی: بازاریابی معامله ای

انواع بازاریابی: بازاریابی رابطه ای

مدل­های بازاریابی 1

میان ترم

مدل­های بازاریابی 2

اقتصاد اطلاعات و نقش آن در بازاریابی

قیمت­گذاری منابع اطلاعاتی و بازاریابی

انواع بازاریابی: بازاریابی خلاق

انواع بازاریابی: بازاریابی محتوایی

مدل های بازاریابی 1

مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و نقش آن در بازاریابی؛ نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری(CRM): اجزا و کارکردها

مرور و جمع ­بندی

امتحان پایان ترم

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه 10-12 پردیس علوم رفتاری

توانمندی‌های مورد انتظار از دانشجو پس از گذراندن این درس:

تبیین رابطه بین بازاریابی و اطلاعات

تبیین روش­ها و مدل­های بازاریابی

درک بازاریابی در خدمات اطلاعاتی

کاربست فنون بازاریابی در مراکز اطلاعاتی

تدوین یک برنامه بازاریابی شامل تحقیق بازار، تقسیم­بندی بازار، آمیخته­ی بازار و راهبرد بازاریابی

- - -