برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان بازاریابی اطلاعات
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری دوشنبه 10-12
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری
منابع

بصیریان جهرمی، رضا(1388). بازاریابی در کتابخانه­ها و مراکز اطلاع­رسانی. ویراستار علیرضا نوروزی. تهران، چاپار.

روالی، جنیفر(1388). بازاریابی اطلاعات. ترجمه مریم اسدی. تهران، چاپار.

هینز، دیوید(1385). ابرداده برای مدیریت و بازاریابی اطلاعات. ترجمه علیرضا سعادت، فاطمه ذاکری­فرد. تهران، چاپار.

احمدی، شهروز، باقری، مهدی(1396).بکارگیری روشهای هوشمند در بهبود مدیریت ارتباط با مشتری با رویکرد e-CRM. مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 3(1)، 107-113.

ابراهیمی، عبدالحمید (1379). مفاهیم علمی مدیریت بازاریابی. دانش و توسعه، 11، 34-11.

البرزی، صدرالله ( 1378 الف). مدیریت بازاریابی (1). اقتصاد: تعاون و کشاورزی، 100؛ 39-36.

البرزی، صدرالله (1378 ب). مدیریت بازاریابی (2). اقتصاد: تعاون و کشاورزی، 101، 49-44.

حسینی برنتی، سید رسول؛ کاظمی یالف، انسیه (1395). مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی به عنوان مزیت رقابتی. مطالعات مدیریت و حسابداری، 2(3): 222-216.

رعنایی، محمدعلی؛ خدایاری، بهناز (1395). بررسی رابطه گرایش بازاریابی رابطه مند با ارزش ویژه برند با توجه به نقش میانجی وفاداری مشتریان در شعب بانک تجارت شهر تهران. پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، 15، 42-17.

شاهوار، شبنم؛ حریری، نجلا (1388). مدیریت ارتباط با مشتری در کتابخانه­ها. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 80، 150-137.

شیخ حسینی، عظیمه (1388). بازاریابی خلاق: روشهای کشف ایده های راه گشا در بازاریابی. کتاب ماه علوم اجتماعی، 24، 67-63.

صالحی صدقیانی، جمشید؛ اخوان، مریم (1385). مدیریت ارتباط با مشتری . حسابدار، 176، 36-23.

علی احمدی، علیرضا؛ و خلجی علیایی، لیلا (1385). مفاهیم طراحی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری. مدیریت فردا، 13و14، 66-61.

معمار زاده، غلامرضا؛ سرافرازی، مهرزاد؛ مصلی نژاد، افشین (1387). متدلوژی مدیریت ارتباط با مشتری. مدیریت: کنترولر، 22، 43-16.

طرح درس

معرفی سرفصل درس و کلیات مورد بحث کلاس در طول ترم، شیوه ارزشیابی و منابع

مفهوم بازاریابی و مفاهیم وابسته به آن

مدیریت بازاریابی

انواع بازایابی: بازاریابی معامله ای

انواع بازاریابی: بازاریابی رابطه ای

مدل­های بازاریابی 1

میان ترم

مدل­های بازاریابی 2

اقتصاد اطلاعات و نقش آن در بازاریابی

قیمت­گذاری منابع اطلاعاتی و بازاریابی

انواع بازاریابی: بازاریابی خلاق

انواع بازاریابی: بازاریابی محتوایی

مدل های بازاریابی 1

مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و نقش آن در بازاریابی؛ نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری(CRM): اجزا و کارکردها

مرور و جمع ­بندی

امتحان پایان ترم

توضیحات

توانمندی‌های مورد انتظار از دانشجو پس از گذراندن این درس:

تبیین رابطه بین بازاریابی و اطلاعات

تبیین روش­ها و مدل­های بازاریابی

درک بازاریابی در خدمات اطلاعاتی

کاربست فنون بازاریابی در مراکز اطلاعاتی

تدوین یک برنامه بازاریابی شامل تحقیق بازار، تقسیم­بندی بازار، آمیخته­ی بازار و راهبرد بازاریابی

عنوان سازماندهی مواد ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه و سه شنبه 10-12
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری
طرح درس

هفته آموزشی

سرفصل

شرح درس نظری

محورهای اصلی کار عملی

1

مقدمات، معرفی سرفصل‌ها و مباحث کلاس

*معرفی سرفصل‌ها و مباحث کلاس

*مروری بر مفاهیم ارائه شده در درس سازماندهی مواد 1

* فهرستنویسی چند منبع اطلاعاتی

2

رده‌بندی

* تعریف رده‌بندی

* اصطلاحات رده‌بندی

* اهداف رده‌بندی

* انواع رده‌بندی

* راهبردهای عمومی جهت رده‌بندی

* انتخاب شماره رده‌بندی برای آثار چند موضوعی

* فهرستنویسی چند منبع اطلاعاتی

3

رده‌بندی دیوئی

* تاریخچه

* مشخصات

* ساختار رده بندی

* موارد استفاده

* فهرستنویسی چند منبع اطلاعاتی

4

شماره‌سازی

*دستورالعمل‌ها و شماره‌سازی

* دستورات و یادداشت‌ها

* شماره‌های مرکزی

* شماره‌سازی با استفاده از دستور  Add to

* شماره‌سازی با استفاده از علامت‌های * و +

* تورق دیوئی و تمرین شماره‌سازی

5

جدول‌ها

*معرفی هفت جدول اصلی دیوئی

* سایر جدول‌ها

* شماره‌های حذف شده

*تمرین شماره‌سازی

6

کار عملی و تمرین

انجام تمرین‌های جلسات پیشین و رفع اشکال

7

جدول 1

* جدول تقسیمات فرعی استاندارد،

*جدول تقدم و تأخر

* تعیین شماره‌های فرعی با استفاده از جدول 1

8

جدول 2

* جدول تقسیمات فرعی جغرافیائی، دوره‌های تاریخی، اشخاص

* تعیین شماره‌های فرعی با استفاده از جدول 2

9

جدول 3 و 4

*جدول تقسیمات فرعی هنرها، ادبیات کشورهای مختلف و فرم‌های ادبی

* جدول تقسیمات فرعی زبان‎‌های مختلف

*تعیین شماره‌های فرعی با استفاده از جدول‌های 3 و 4

10

امتحان میان‌ترم + کار عملی و تمرین

11

جدول 5

*جدول تقسیمات فرعی نژادها، قوم‌ها و گروه‌های ملی

*تعیین شماره‌های فرعی با استفاده از جدول 5

12

جدول 6 و 7

* جدول تقسیمات فرعی زبانها

* جدول تقسیمات فرعی گروه‌های اشخاص

*تعیین شماره‌های فرعی با استفاده از جدول‌های 6 و 7

13

گسترش‌های دیوئی

*دلایل گسترش رده‌ها

* گسترش اسلام

* گسترش تاریخ ایران

* گسترش جغرافیای ایران

*تعیین شماره‌ها با استفاده از گسترش‌های دیوئی

14

نشانه مؤلف

* نشانه مؤلف کاتر سن‌برن

* نشانه مؤلف فارسی

*تمرین تعیین نشانه مؤلف

15

کار عملی و تمرین (انجام فهرستنویسی توصیفی و تحلیلی و تعیین شماره رده‌بندی دیوئی)

عنوان سازماندهی منابع رایانه ای
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه، چهارشنبه 12-14
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری
منابع

طرح درس

هفته آموزشی

سرفصل

شرح درس نظری

محورهای اصلی کار عملی

1

از چه زمانی رایانه‌ها برای فهرستنویسی مورد استفاده قرار گرفتند؟

*بیان مقدمات و تبیین سرفصل‌ها

*بیان تاریخچه

*کاربردهای رایانه برای فهرستنویسی را بر روی برگه‌ای بنویسید و تحویل دهید.

2

فهرست‌ رایانه‌ای چیست و نسل‌های مختلف آن از چه ویژگی‌هایی برخوردارند؟

*تعریف فهرست رایانه‌ای

*معرفی نسل‌ها و انواع مختلف فهرست‌های رایانه‌ای

* ویژگی‌ها و تمایزهای موجود میان نسل‌های مختلف فهرست‌های رایانه‌ای را با رسم شکل نشان دهید.

3

مفاهیم کلیدی مطرح در رابطه با ذخیره سازماندهی اطلاعات کدامند؟

* تعریف مفاهیمی چون نرم‌افزار، پایگاه داده، رکورد، فیلد و انواع آن

* یک رکورد کتابشناختی انتخاب و فیلدهای آن را مشخص کنید.

4

برای ذخیره اطلاعات در یک نظام فهرست رایانه‌ای از چه قالب‌هایی استفاده می‌شود؟

* معرفی انواع قالب‌ها

* معرفی قالب مارک و انواع آن

* یک پیشینه با قالب مارک را انتخاب و اجزای مختلف آن را تحلیل کنید.

5

قالب مارک در کشورهای مختلف و در ایران چه وضعیتی دارد؟

* معرفی مارک جهانی و مارک کشورهای مختلف

* معرفی مارک ایران

* تفاوت‌های موجود بین مارک‌ ایران با سایر مارک‌ها را با انتخاب یک نمونه تبیین دهید.

6

فهرستنویسی بنیادی و نسخه‌بردای به چه معناست و چگونه انجام می‌شود؟

* معرفی فهرستنویسی بنیادی و ویژگی‌های آن

* معرفی فهرستنویسی نسخه‌برداری و ویژگی‌های آن

* معرفی پایگاه کتابشناسی ملی و نحوه استفاده از آن

* یک پیشینه را از پایگاه کتابشناسی ملی ایران فراخوانی کنید و اجزای مختلف آن را تحلیل کنید.

7

شبکه‌های کتابشناختی معروف جهان کدامند؟

* معرفی شبکه‌های کتابشناختی OCLC، Worldcat، RLIN، WLN

* خدمات شبکه‌های کتابشناختی مطرح در جهان را با رسم شکل مقایسه کنید.

8

فهرست‌های کتابخانه‌های بزرگ دنیا چه ویژگی‌هایی دارند؟

* معرفی ویژگی‌های فهرست‌های کتابخانه‌ای بزرگ دنیا

* یک فهرست کتابخانه‌ای وب‌پایه خارجی انتخاب و معرفی کنید.

9

فهرست‌های کتابخانه‌های بزرگ ایرانی چه ویژگی‌هایی دارند؟

* معرفی ویژگی‌های فهرست‌های کتابخانه‌ای بزرگ ایرانی

* یک فهرست کتابخانه‌ای وب‌پایه ایرانی انتخاب و معرفی کنید.

10

فراداده چیست و چه کاربردهایی در سازماندهی اطلاعات دارد؟

*تعاریف فرداده

*تاریخچه

*ضرورت، اهمیت و کاربردهای فراداده‌ها

*طرح فراداده‌ای دوبلین‌کور

*یک فراداده دوبلین کور برای یک منبع اطلاعاتی تهیه کنید.

11

امتحان میان ترم + بررسی کارهای عملی و رفع اشکال

12

Z39.50 (استاندارد جستجو و بازیابی) چیست و چه کاربردی دارد؟

* تعریف، نحوه فعالیت، کاربردها، نرم‌افزارها و مشکلات آن

*کاربردهای Z39.50 را با تصویر نشان دهید.

13

ویژگی‌ها و قابلیت‌های مطلوب نرم‌افزار بخش فهرستنویسی کدامند؟

* قابلیت‌های مختلف از جمله قابلیت‌های جستجو و بازیابی و کنترل مستندات

* نرم‌افزار بخش فهرستنویسی کتابخانه مرکزی دانشگاه را معرفی کنید.

14

نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای مطرح در ایران کدامند و بخش فهرستنویسی آنها چه ویژگی‌هایی دارند؟

* معرفی بخش فهرستنویسی نرم‌افزارهای مطرح کتابخانه‌ای ایرانی (همانند سیمرغ و پارس آذرخش)

* قابلیت‌ها و ویژگی‌های بخش فهرست‌نویسی یکی از نرم‌افزارهای منتخب را با تصویر نشان دهید.

15

فهرستنویسی رایانه‌ای چگونه انجام می‌پذیرد؟

* مدیریت پایگاه‌های کتابشناختی

*تبدیل گذشته‌نگر

*کنترل مستند

*  در نرم‌افزار کتابخانه یک رکورد فهرستنویسی ایجاد و تکمیل کنید.

عنوان سیستم های اطلاعات مدیریت
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه 14-16
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری
منابع

Dhungana, S. (No Date). Lecture Handout on Management Information System.

Available from https://www.slideshare.net/HarishChand5/management-informationsystem-

full-notes

طرح درس

توانمندی‌های مورد انتظار از دانشجو پس از گذراندن این درس:

عناصر اساسی تشکیل­دهنده سیستم اطلاعات مدیریت را تبیین کند

نقش و جایگاه سیستم اطلاعات مدیریت در سازمان را تببین کند

چارچوب مفهومی یک سیستم اطلاعات مدیریت را ترسیم کند.

 

معرفی سرفصل درس و کلیات مورد بحث کلاس در طول ترم، شیوه ارزشیابی و منابع

تعریف سیستم اطلاعات مدیریت

تاریخچه سیستم­های اطلاعات مدیریت

تفاوت سیستم­های اطلاعات مدیریت با سایر سیستم­های اطلاعاتی

زیرسیستم­های مدیریت اطلاعات

اجزای سیستم­های مدیریت اطلاعات

نیاز به اطلاعات در سازمان- منابع داده، اطلاعات در سازمان

میان ترم

مدل­های ارزیابی روش­ها سیستم اطلاعات مدیریت

ارتباط بین سیستم­های اطلاعات مدیریت و مدل کسب و کار

چارچوب مفهومی یک سیستم اطلاعات مدیریت نمونه

ابزارها و تکنیک های ساخت سیستم ها

مدلهای پایه برای MIS مزایا و فرایند مدلسازی

نظارت و ارزیابی MIS

مباحث اخلاقی در نظام­های اطلاعاتی

مرور و جمع­بندی

امتحان پایان ترم

عنوان مرجع شناسی تخصصی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه 10-12
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری/ کارگاه علم اطلاعات و دانش شناسی
طرح درس

توانمندی‌های مورد انتظار از دانشجو پس از گذراندن این درس:

1. تبیین روند تاریخی توسعه مراجع تخصصی

.2  برشمردن هدف و ویژگی های مراجع نخصصی

.3  تبیین نقش و جایگاه مراجع تخصصی در توسعه علمی جامعه

.4  شناخت معیارها و شاخص های ارزیابی انواع مراجع تخصصی و ایجاد مهارت لازم در بکارگیری آنها

 .5 آگاهی از تقسیمات انواع مراجع تخصصی

 .6 بیان کردن ویژگی های مهم ترین مراجع تخصصی و ایجاد کردن مهارت لازم برای بهره گیری از آنها

عنوان طراحی کتابخانه دیجیتال
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه ساعت 12-14؛ چهارشنبه 14-16
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری
منابع

1. آرمز، ویلیام وای 1381 . کتابخانههای دیجیتالی. تهران: ترجمه فرزانه شکوری و دیگران. نشر قو، چاپار.
2. علیپور حافظی، مهدی  1390. کتابخانه های دیجیتال: مبادله اطلاعات. تهران: سمت.
3. مبانی کتابخانه دیجیتالی  1396 . گروه مؤلفان. زیر نظر محسن حاجى زین العابدینى و مهدی علیپور حافظی. تهران: کتابدار.
4. نبوی، فاطمه 1384 . کتابخانه های دیجیتالی: مبانی نظری، محتوا، ساختار، سازماندهی، استانداردها و هزینه ها. با راهنمایی
و همکاری رحمت الله فتاحی. مشهد: سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.

طرح درس

هدف: آشنایی با کتابخانه دیجیتال و شیوه های طراحی و پیاده سازی آن
هدف های رفتاری
انواع کتابخانه های دیجیتالی را تشخیص دهد؛ 
کتابخانه های دیجیتال را از سایر انواع کتابخانه ها و پایگاه های اطلاعاتی تشخیص دهد؛ 
استانداردهای کتابخانه های دیجیتالی را بشناسد؛ 
خدمات کتابخانه های دیجیتالی را بشناسد. 
سرفصل های اصلی
تعاریف، مفاهیم و تمایزهای کتابخانه دیجیتال؛ 
سیر تحول کتابخانه های دیجیتالی؛ 
فلسفه وجودی کتابخانه های دیجیتالی؛

مجموعه سازی در کتابخانه های دیجیتالی؛ 
سازماندهی در کتابخانه های دیجیتالی؛ 
قالب های فراداده ای در کتابخانه های دیجیتالی؛ 
نرم افزار در کتابخانه های دیجیتالی؛ 
روش های ایجاد کتابخانه دیجیتال؛ 
خدمات کتابخانه های دیجیتال؛ 
یکپارچه سازی کتابخانه های دیجیتال؛ 
استانداردهای زمینه ای کتابخانه های دیجیتال؛ 
مدیریت کتابخانه های دیجیتال؛ 
آینده کتابخانه های دیجیتال؛ 
وضعیت کتابخانه های دیجیتال ایران و جهان. 
ارزیابی دانشجویان
1. حضور در کلاس و مشارکت فعالانه در مباحث کلاسی 
2. مطالعۀ مستمر و انجام تکالیف در هر جلسه ؛
3. انجام کار عملی و ارائه در کلاس  + ارسال گزارش مکتوب از طریق رایانامه طبق زمانبندی 
4. شرکت در امتحان میان ترم ( و پایان ترم و کسب نمرۀ قابل قبول ) 

عنوان سازماندهی مواد ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 14-16؛ سه شنبه 14-16
مکان برگزاری کارگاه دانش شناسی؛ پردیس علوم رفتاری
عنوان اصول طراحی نرم افزارهای کتابخانه
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه 12-14؛ چهارشنبه 14-16
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری؛ کتابخانه مرکزی
عنوان مبانی چاپ و نشر
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 14-18
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری
عنوان سازماندهی مواد ۳
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه 8-10؛ 14-16
مکان برگزاری کارگاه دانش شناسی، پردیس علوم رفتاری
عنوان سازماندهی مواد ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 14-18
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری، کارگاه علم اطلاعات و دانش شناسی
عنوان مدیریت مجموعه سازی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه 8-10؛ یکشنبه 10-12
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری
عنوان مبانی اخلاق حرفه ای
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه ساعت 10-12
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری، کلاس 105
عنوان اصول طراحی نرم افزار کتابخانه ای
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه14-16؛ چهارشنبه 14-16
مکان برگزاری کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد/ طبقه دوم؛ اطلاع رسانی 2
عنوان سازماندهی مواد ۳ (رده بندی کنگره)
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 16-18؛ چهارشنبه 08-10
مکان برگزاری کارگاه علم اطلاعات و دانش شناسی
عنوان مرجع شناسی علوم اسلامی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 10-12
مکان برگزاری کلاس 105، پردیس علوم رفتاری
فایل پیوست اول شرح درس مرجع شناسی علوم اسلامی.doc
عنوان صنعت چاپ و نشر
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 16-18
مکان برگزاری کلاس 105، پردیس علوم رفتاری
فایل پیوست اول طرح درس چاپ و نشر.docx
عنوان مرجع شناسی عمومی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه ساعت 14-16
فایل پیوست اول Syllabus - Reference - final.docx
عنوان مدیریت مجموعه سازی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 10-12؛ سه شنبه 8-10
عنوان ساختمان و تجهیزات کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 8-10
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری
عنوان سازماندهی رایانه ای منابع
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 14-16؛ چهارشنبه 10-12
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری؛ کتابخانه مرکزی (بخش اطلاع رسانی)
عنوان سازماندهی مواد ۲ (رده بندی)
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه 16-18؛ دوشنبه 14-16
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری؛ کارگاه دانش شناسی
عنوان کتابخانه های عمومی و توسعه فرهنگی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه 14-16
مکان برگزاری پردیس علوم رفتاری، کلاس 106
عنوان مرجع شناسی تخصصی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه 14-16؛ سه شنبه 10-12؛ چهارشنبه 8-10
مکان برگزاری بخش مرجع کتابخانه مرکزی؛ سالن اطلاع رسانی