مطالعه و بررسی قاب آینه های مزین به هنر گل و مرغ علی اشرف

نویسندگانآرزو پایدارفرد,فاطمه جلیل ناغونی
همایشهمایش ملی جلوه‌های هنر و معماری مکتب زند و قاجار شیراز
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۱-۱۲-۱۶
محل برگزاری همایششیراز
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

نقاشــی گل و مــرغ بـه عنــوان یکــی از شــاخههـای هنـر ایرانـی دارای قدمــت و سـابقهای طولانی اسـت. نقاشـی گل و مـرغ در طـول تاریـخ تغییـرات فراوانـی پیـدا کـرد و از نقاشـی زمینـه و پـس زمینـه بـه سـوژه اصلـی نقاشـی در هنـر دوره صفویـه تبدیـل شـد. نقاشـی گل و مـرغ ایرانـی کـه بـن مایـه آن در دوران صفویـه شـکل گرفـت، در دوران قاجـار بـه اوج تکامــل خــود رســید و نقاشــان بــزرگ و صاحبــان ذوق گل و مــرغ ســازی ایرانــی تعــدادی از بــینظیرتریــن آثــار هنـری تاریـخ هنـر ایـران زمیـن را پدیـد آوردنـد. نقاشی گل و مرغ، اصطلاحی برای توصیف نوعی از نقاشی قدیم ایرانی است که دارای موضوع گل، برگ، پرندگانی مانند بلبل و گاه پروانه بود گل ها و پرنده ها از قرن 9ه ق در نقاشی ایرانی وجود دارند اما گلها و پرندههای مستقل از قرن 11ه ق به بعد به صورت (تک نقاشی) بر صفحات مرقعات می نشینند. در دوره زندیه نوعی هنر به عنوان (مکتب زند) یا (مکتب گل) در شیراز پدید آمد زیرا بیشترین توجه به نقاشی گل و مرغ معطوف بود. بر این اساس، سوال پژوهش حاضر اینگونه تبیین میشود: علی اشرف هنرمند دوره زندیه و قاجاریه، چه آثار هنری دارد و قاب آینه های مزین به گل و مرغ ایشان چه ویژگیهایی دارد؟ هدف از این پژوهش معرفی و بررسی آثار هنری هنرمند دوره زندیه علی اشرف بویژه قاب آینههای گل و مرغ ایشان است. روش گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه اسناد و مدارک موجود در کتابخانه- ها است. بررسی آثار گل و مرغ به روش کتابخانهای صورت گرفته است و پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی است. نتایج مشخص میکند، قاب آینههای مزین شده به هنر گل و مرغ علی اشرف دارای فرمهای متنوع مستطیل، 7و 8ضلعی هستند و در ترکیب گلها بیش از 11گل متفاوت چون صدبرگ، نسترن، زنبق، شکوفه سیب، میخک و ... استفاده شده است. در یک نمونه ترکیب گل و مرغ و تشعیر و در لت مقابل نقاشی مذهبی دیده میشود

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: علی اشرف، نقاشی لاکی، قاب آینه، گل و مرغ، زندیه