نویسندگان | هادی پورشافعی,فاطمه زین الدینی |
---|---|
همایش | هفتمین همایش ملی روان شناسی دانشگاه پیام نور : با محوریت علم زندگی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۴-۰۳-۰۵ |
محل برگزاری همایش | دانشگاه پیام نور |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
اخلاق و تربیت از مهمترین مسائل بشریت و تعلیم و تربیت به شمار میرود و این نقش مهم تربیت در زندگی بر هیچ انسان عاقلی پوشیده نیست؛ چرا که اخلاق و تربیت صحیح میتواند انسان را به اوج اعلی برساند؛ به عبارتی تربیت اخلاقی به عنوان یک وظیفه مشترک و همگان در جامعه از سوی گروهها و نهادهای مختلف اجتماعی و فرهنگی مورد پیگیری قرار میگیرد. با توجه به اهمیت تربیت و تربیت اخلاقی و بارز بودن اهمیت آن برای نظام آموزشی و تعلیم و تربیت، پژوهش حاضر با هدف مروری بر تربیت اخلاقی و روشهای تربیت اخلاقی با نگاهی به آموزههای اسلامی انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش، کیفی از نوع تحلیلی توصیفی، - مبتنی بر مطالعه کتابخانه ای است. بخاطر نقش مهم روش در رساندن انسانها به اهداف، به روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه اسلام )مطالعه و نفکر، روبه رو شدن با نتایج اعمال و ایجاد انگیزه(، قرآن مبتنی بر آیات و روایات )اصلاح شرایط، فضل، مسامحت و سبقت(، امام صادق)ع( )تعلیم، توام کردن علم با عمل، ایجاد عادت مطلوب، اعتدال، بیم و امید و مهرورزی(، امام رضا)ع( )پذیرش ولایت عهدی، سفر به مراکز علمی و پرهیز از معاشرت متربیان با صاحبان رذایل(، امام علی )ع( )موعظه، ارائه الگو، محبت، عبرت آموزی، توبه و مراقبه و محاسبه( و علامه)ره( )روش اساسی تربیت اخلاقی)دعوت(، رفع و پیشگیری و احیای فطرت(پرداخته شده است.
کلیدواژهها: تربیت، تربیت اخلاقی، روشهای تربیت اخلاقی.