| نویسندگان | هادی پورشافعی,بهزاد چهانشیری,حسین مومنی |
| همایش | دومین همایش ملی پیوند آموزش با جامعه، سازمانها و صنایع (از ایده تا عمل) |
| تاریخ برگزاری همایش | 2026-02-26 |
| محل برگزاری همایش | تربت حیدریه |
| شماره صفحات | 0-0 |
| نوع ارائه | سخنرانی |
| سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
جانشین پروری از فرآیندهای مهم در زمینه توسعه منابع انسانی در آموزش و پرورش است توجه به چالشهای اجرای آن در آموزش و پرورش منجر به طراحی الگوهای بومی در این زمینه است. روش پژوهش حاضر تحلیل مضمون طبق استراتژی براون و کلارک (۲۰۰۶) بود. مشارکتکنندگان در پژوهش ۱۷نفر از اساتید بودند که به صورت نمونهگیری هدفمند (ملاک محور) انتخاب شدند. ابزارگردآوری نتایج در این پژوهش مصاحبه نیمهساختهافته با مشارکتکنندگان بود. جهت بررسی روایی و پایایی یافتهها از معیارهای لینکلن و کوبا ۱۹۸۰(قابلیت اعتبار ، قابلیت انتقال، قابلیت اتکا و قابلیت تایید) استفاده شد. چالشهای استقرار نظام جانشین پروری در نه محور اصلی شامل چالشهای زیرساختی (مشتمل بر مولفههایی چون چالش تکنولوژی و فرآیندی در مدارس و گروههای آموزشی)، چالشهای سازمانی (مشتمل بر محورهایی چون عدم توجه به برنامه ریزی و هدف گذاری سازمانی، ضعف فرهنگ سازمانی درون مدرسه ای در راستای اهداف جانشین پروری، عدم تخصصی سازی توسعه حرفهای مدیران و ضعف حافظه سازمانی)، چالشهای توسعهای (مشتمل بر محورهایی چون چالشهای آموزشی-توسعهای و چالشهای فرهنگی رشد حرفه ای) و چالشهای تشویق و پاداش (مشتمل بر مولفه ضعف در سازوکار تشویق) مورد سازماندهی قرار گرفت
لینک ثابت مقاله