نویسندگان | هادی پورشافعی,میثم غلام پور |
---|---|
نشریه | اخلاق در علوم و فناوری |
شماره صفحات | ۸۶-۹۲ |
شماره سریال | ۱۵ |
شماره مجلد | ۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
زمینه توجه به کاهش تعلل ورزی معلمان و بهبود اخلاق حرفه ای آن ها از اهمیت ویژه ای در سازمان ها آموزشی برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین نقش هوش معنوی و اخلاق حرفه ای بر تعلل ورزی شغلی معلمان می باشد. روش روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود که بر روی ۱۸۳ نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر قاین انجام گرفت. نمونه ها به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد؛ هوش معنوی، اخلاق حرفه ای و تعلل ورزی شغلی استفاده و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS_۱۸ و آزمون های آماری ضریب رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نتایج نشان داد که هوش معنوی با میانگین ۷۷/۰±۰۶/۴ ، اخلاق حرفه ای با میانگین ۶۱/۰±۶۵/۳ بالاتر از حد متوسط قرار دارند، همچنین تعلل ورزی با میانگین ۳۴/۰±۶۳/۲ پایین تر از حد متوسط قرار دارد. هوش معنوی ۲۲درصد از واریانس تعلل ورزی و ۱۶ درصد از واریانس اخلاق حرفه ای معلمان را تبیین می کند؛ همچنین اخلاق حرفه ای ۳۳ درصد از تغییرات واریانس تعلل ورزی معلمان را تبیین می کند. نتیجه گیری هوش معنوی و اخلاق حرفه ای سبب کاهش تعلل ورزی شغلی در معلمان می شود. از طرفی هوش معنوی زمینه بهبود اخلاق حرفه ای معلمان را فراهم می آورد. بنابراین می توان با فراهم آوردن زمینه های بهبود هوش معنوی و اخلاق حرفه ای در معلمان موجب کاهش تعلل ورزی آن ها و درنتیجه بهبود کارایی نظام آموزشی را فراهم آورد.
tags: - هوش معنوی - اخلاق حرفه ای- تعلل ورزی شغلی- معلمان