| نویسندگان | محمد اکبری,صابر شفیعی,هادی پورشافعی,محمدعلی رستمی نژاد |
| نشریه | تدریس پژوهی |
| شماره صفحات | 92-116 |
| شماره سریال | ۴ |
| شماره مجلد | ۹ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
امروزه شبکههای اجتماعی مؤثرترین فضای ارتباطی محسوب میشوند که با همهگیری ویروس کووید - 19 و تعطیلی
مدارس نقش آنها پر رنگتر شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و واکاوی تعاملات معلم و دانشآموزان در شبکه
اجتماعی دانشآموزان )شاد( شهر ایلام انجامشد. روش تحقیق مردمنگاری و از نوع توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش،
دانشآموزان ابتدایی شهر ایلام هستند که در بستر شبکه شاد تحصیل میکنند و از میان آنها با روش نمونهگیری هدفمند
و بر اساس قاعده اشباع نظرات 32 دانشآموز به عنوان نمونه پژوهش )باتوجه به محدود بودن نمونه دردسترس و حصول
نتایج مورد انتظار( انتخاب شدند. این تحقیق به شناسایی و تبیین تعاملات معلم و دانشآموزان در شبکه اجتماعی
دانشآموزان )شاد( منتج شد.
یافتههای تحقیق نشان داد، ایجاد تعامل بین معلم و دانشآموزان در شبکه شاد به سه طریق، تعامل به روش واعظ و
مستمع، تعامل به روش مشارکتی و تعامل به روش دوستانه انجام میشود، همچنین مهارتهای ضروری ارتباطی و تعاملی
در شبکه شاد شامل: مهارتهای اصلی تعامل درسی )تدریس و یادگیری( و همچنین مهارتهای ارتباطی و دوستانه است،
از نظر اطلاعرسانها بسترهایی که معلم برای ایجاد تعامل با دانشآموزان باید فراهم کند شامل فنآوری، بسترهای تشویقی
و باز گذاشتن جو و دادن اختیار به دانش آموزان برای تعامل است.
لینک ثابت مقاله