نویسندگان | فاطمه طاهرپور,وحید طالبی فر,هادی پورشافعی |
---|---|
نشریه | رهبری آموزشی کاربردی |
شماره صفحات | ۱۵-۳۹ |
شماره سریال | ۳ |
شماره مجلد | ۱۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری اصیل و سایش اجتماعی با نقش میانجی وفاداری سازمانی در بین معلمان دوره دوم متوسطه (دختران و پسران) شهر بیرجند انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی -همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان دوره دوم متوسطه آموزشوپرورش شهر بیرجند در سال تحصیلی 1399-1400 به تعداد 530 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 223 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (برحسب جنسیت معلمان) انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پژوهش شامل پرسشنامههای رهبری اصیل والومبوا و همکاران (۲۰۰۸)، سایش اجتماعی دافی و همکاران (۲۰۰۲) و وفاداری سازمانی ولز و همکاران (2011) بود. تحلیل دادهها با نرمافزار spss و Smart PLS انجام گرفت. برای آزمودن فرضیهها از آماره ضریب همبستگی پیرسون و از معادلات ساختاری برای آزمون مدل استفاده شد. یافته ها نشان داد اثر رهبری اصیل بر وفاداری سازمانی مثبت ومعنادار(562/0r=)، اثر رهبری اصیل بر سایش اجتماعی منفی و معنادار(329/0r=-)، اثر وفاداری سازمانی بر سایش اجتماعی منفی ومعنادار(370/0r=-) بود، همچنین یافتهها نشان داد که رهبری اصیل بر سایش اجتماعی معلمان دوره دوم متوسطه آموزشوپرورش شهر بیرجند از طریق وفاداری سازمانی اثر معناداری دارد (01/0>p) و همچنین مدل پژوهش از برازش برخوردار بود. از یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که از آنجا که رهبری اصیل در کاهش رفتارهای سایشی اجتماعی و بهبود وفاداری سازمانی موثر است، لازم است از طریق برگزاری دورههای آموزشی تخصصی، زمینه و بستر مناسب برای افزایش و ارتقای مهارتهای رهبری اصیل فراهم شود.
tags: رهبری اصیل سایش اجتماعی وفاداری سازمانی