نویسندگان | محمدعلی رستمی نژاد,مریم ایزی |
---|---|
همایش | همایش ملی فناوری آموزشی و محیط های یادگیری |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۸-۱۱-۲۱ |
محل برگزاری همایش | تهران |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
نظر به اینکه فناوری آموزشی، از علوم مختلف تغذیه می¬کند تا آموزش اثربخش و محیط یادگیری سازنده طراحی نماید؛ پژوهش حاضر درصدد است، کاربست و بینش¬هایی که علوم اعصاب شناختی برای طراحی محیط¬های یادگیری مبتنی بر فناوری به ارمغان می¬آورد را شناسایی کند. با استفاده از روش مرور مطالعاتی شبه نظام¬مند، 39 مقاله انتشاریافته در پایگاه داده اریک موردبررسی قرار گرفت. مرور مطالعاتی 7 محور کاربرد علوم اعصاب شناختی را شناسایی کرد؛ 1) تجهیزات آزمایشگاهی علوم شناختی پرکاربرد در آموزش؛ 2) پاسخ به شبهات در مورد اثرات مخرب فناوری بر مغز و ساختار مغز؛ 3) علوم اعصاب شناختی و پژوهش مبتنی بر طراحی؛ 4) علوم اعصاب شناختی و بازی¬های آموزشی؛ 5) فناوری¬های آموزش عملکردهای مغز؛ 6) فناوری¬های سنجش و آموزش یادگیرندگان با نیازهای ویژه؛ 6) تعامل انسان با فناوری و طراحی رابط کاربر؛ 7) فناوری¬های علوم اعصاب در مطالعه پدیده یادگیری. این بررسی نشان میدهد علوم اعصاب شناختی در طراحی محیط¬های یادگیری و آموزشی، جعبه سیاه نگرش سیستمی را باز کرده و کمک شایانی به طراحان می¬کند. این یافته¬ها بحث و پیشنهادهای کاربردی ارائه شد.
کلیدواژهها: طراحی آموزشی، فناوری آموزشی، علوم اعصاب شناختی، علوم اعصاب آموزشی، محیط یادگیری، پژوهش مبتنی بر طراحی.