نویسندگان | محمدعلی رستمی نژاد,ریحانه پیروزمند,سمانه قدیری |
---|---|
همایش | سومین همایش ملی چشم اندازهای آموزش و یادگیری در عصر دیجیتال |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۳-۰۵-۳۱ |
محل برگزاری همایش | اراک |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
استفاده از تکنیک ردیابی چشم به عنوان ابزاری برای آشکارسازی فرآیند یادگیری، یک رویکرد پژوهشی جدید و در حال توسعه در حوزه آموزش است، لذا بررسی کاربستهای این فناوری نوین در مطالعات آموزشی به منظور ارتقاء فرآیند های آموزشی از اهمیت بسزایی برخودار است. هدف پژوهش حاضر مروری بر پژوهشهای حوزه کاربست فناوری ردیاب چشمی در مطالعات چند رسانه، به منظور شناسایی کاربست¬های دستگاه آزمایشگاهی ردیابی چشم در پژوهش¬های یادگیری چندرسانه¬ای است. در پژوهش حاضر از روش مرور سریع استفاده شد. به منظور یافتن پژوهشهای حوزه مورد نظر، جستجو در پایگاههای اطلاعاتی و پایگاههای خارجی انجام گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که فناوری ردیاب چشمی در حوزه فرآیندهای شناختی و عاطفی در پژوهشهای چندرسانهای دارای بالاترین کاربست بوده است. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اندازهگیریهای حرکت چشم استنباطهایی در مورد فرآیندهای شناختی انتخاب، سازماندهی و یکپارچگی در چند رسانه های آموزشی ارائه میدهد. علاوه بر این، فناوری ردیابی چشمی میتواند به ارزیابی مواد یادگیری و بررسی اصول طراحی در محیطهای یادگیری کمک کند و نیز فرصتی را برای محققان آموزشی فراهم کند تا نتایج یادگیری و فرآیندهای شناختی را به هم پیوند دهند.
کلیدواژهها: فناوری ردیابی چشم، چندرسانهای آموزشی، مرور سریع