نویسندگان | محمدعلی رستمی نژاد,حمیدرضا اطهری نیا |
---|---|
همایش | سومین همایش ملی چشم اندازهای آموزش و یادگیری در عصر دیجیتال |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۳-۰۵-۳۱ |
محل برگزاری همایش | اراک |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
امروزه با پیشرفت فناوریها و فرصتها و تهدیدات آن، لزوم توجه به آموزش و تربیت شهروند دیجیتال احساس میشود. اگر این آموزشها برگرفته از پژوهشهای شهروند دیجیتال باشد بر کیفبت و کارایی آنها افزوده میشود. هدف از پژوهش حاضر مسئلهشناسی پژوهشهای حوزه تربیت شهروند دیجیتال است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن مرور سریع است. جامعه پژوهش متشکل از پژوهشهای حوزه تربیت شهروند دیجیتال بود که با جستجوی در پایگاههای اطلاعاتی پژوهشهای تربیت شهروند دیجیتال در انواع روشهای پژوهش، جوامع، مخاطبها و با هدفهای مختلف به منظور مسئلهشناسی این حوزه و شناسایی مسائل مغفول آن مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس بررسی پژوهشهای انجام شده در حوزه تربیت شهروند دیجیتال مسائل موجود در سیزده طبقه مسائل نظری، مسائل بنیادی، مسائل اثربخشی، الگوهای اجرایی، بررسی متون درسی، محیطها، فناوریها و بازیهای آموزشی، صلاحیتهای معلمان، ادراکات، متغیرهای همبسته با شهروند دیجیتال، ارزشیابی، مطالعات تطبیقی، مسائل زیرساختی و موانع و چالشها طبقهبندی شد. در انتها مسائل مغفول پژوهشی جهت استفاده محققان و پژوهشگران برای پرداختن به آنها در پژوهشهای آتی معرفی شد.
کلیدواژهها: مسئلهشناسی پژوهشهای حوزه تربیت شهروند دیجیتال