نویسندگان | محمدعلی رستمی نژاد,علی اکبر عجم,حسن ضابط |
---|---|
نشریه | تدریس پژوهی |
شماره صفحات | ۷۰-۸۸ |
شماره سریال | ۷ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف: با توجه به کارکردهای طنز، یادگیری الکترونیکی و اهمیت ریاضیات در ابتدایی، این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی تدریس با استفاده از محتوی الکترونیکی مبتنی بر طنز بر انگیزش و اضطراب ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شد. روش: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه مورد پژوهش تمامی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بیرجند (2200 نفر) در سال تحصیلی 97-96 بود. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس تعداد 58 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای انگیزش و اضطراب ریاضی کودکان (MCAQ) استفاده گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون آماری T دو نمونهای مستقل برای بررسی متغیرهای انگیزش و اضطراب ریاضی استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمونها بین میانگین نمرات متغیر های انگیزش و اضطراب ریاضی در گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معناداری را گزارش نکرد. یافتههای این پژوهش نشان داد که محتوای الکترونیکی طنز محور بر انگیزش و اضطراب ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی تاثیری ندارد.
tags: محتوای الکترونیکی، طنز، انگیزش ریاضی، اضطراب ریاضی، تدریس ریاضی