نویسندگان | محمدعلی رستمی نژاد,عمید آزادگان |
---|---|
نشریه | نامه آموزش عالی |
شماره صفحات | ۸۹-۱۲۰ |
شماره سریال | ۱۲ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف سنتزپژوهی متغیرهای پیشبین و ملاک در پژوهشهای همبستگی حوزه روش تدریس اجرا شد. جامعه پژوهش، تمام پژوهشهای همبستگی بانکهای اطلاعاتی داخلی (Magiran و SID) و خارجی (Taylor & Francis و Science Direct) در زمینه روش تدریس بود. معیار شمول پژوهشها، مرتبط بودن با هدف پژوهش و بازه زمانی برای پژوهشهای داخلی از سال 1390 تا 1396 و برای پژوهشهای خارجی از سال 2010 تا 2017 بود. برای جستوجوی پژوهشها از واژه کلیدی روش تدریس استفاده شد. درمجموع تعداد 47 پژوهش داخلی و 44 پژوهش خارجی از بانکهای اطلاعاتی دریافت شد. متغیرهای پیشبین و ملاک استخراج و فراوانی آنها محاسبه شد. نتایج نشان میدهد که در پژوهشهای داخلی روش مشارکتی، کاوشگری و حل مسئله و در پژوهشهای خارجی روش مشارکتی، استفاده از رایانه در آموزش، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و آموزش مجازی مهمترین متغیرهای پیشبین هستند. همچنین در پژوهشهای داخلی یادگیری، رضایتمندی و پیشرفت تحصیلی و در پژوهشهای خارجی یادگیری، نگرش و پیشرفت تحصیلی مهمترین متغیرهای ملاک هستند. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که در پژوهشهای آینده، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهبود روشهای تدریس بهعنوان متغیر پیشبین و نگرش بهعنوان متغیر ملاک بیشتر در نظر گرفته شود.
tags: روش تدریس متغیرهای پیشبین متغیرهای ملاک پژوهشهای همبستگی