نویسندگان | محمدعلی رستمی نژاد,محسن آیتی,ثریا رودی علی ابادی |
---|---|
نشریه | علوم تربیتی - شهید چمران اهواز |
شماره صفحات | ۱-۱۴ |
شماره سریال | ۶ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
تشخیص صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر دانشجویان حائز اهمیت است. برای این هدف ابزارهایی چون نگرش به یادگیری مادامالعمر، ویژگی یادگیرنده مادامالعمر و سواد یادگیری مادامالعمر وجود دارد و در همین راستا دسترسی به ابزار ایرانی سنجش صلاحیتهای دانشجویان در عصر دیجیتال ضرورت می یابد. هدف پژوهش، بررسی ساختار عاملی و پایایی ابزار صلاحیت یادگیری مادامالعمر اوزون بویلو و هرسن بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش شامل 13000نفر دانشجویان دانشگاه بیرجند بوده و 200نفر به عنوان نمونه به شیوه خوشهای انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی شش مؤلفه صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر را شناسایی کرد که 11/16درصد از واریانس سازه صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر را تبیین میکرد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز 13گویه یادگیری مادامالعمر را در 6عامل با استفاده از شاخصهای برازندگی مناسب از یکدیگر تفکیک کرد. شاخصهای نیکویی برازش، شامل شاخص 0/051 ،RMSEAو شاخصهای GFIو CFIبه ترتیب 0/16و 0/85بود. ضریب آلفای کرونباخ کل ابزار 0/11و برای خرده مقیاسهای خودمدیریتی، یادگیری چگونگی یادگیری، ابتکار و کارآفرینی، صلاحیت دیجیتال، کسب اطلاعات و تصمیمگیری بین 0/66تا 0/85بود؛ درنتیجه مقیاس صلاحیت یادگیری مادامالعمر مقیاسی روا و پایا برای شناسایی صلاحیتهای دانشجویان است. محاسبه همبستگی بین خردهمقیاسهای نسخه فارسی و نمره کل مقیاس، ضریب 0/68تا 0/88را نشان داد. بهاینترتیب هر شش خرده مقیاس، همبستگی بالایی با نمره کل مقیاس دارد. با توجه به نتایج مطالعه، از مقیاس حاضر میتوان برای سنجش صلاحیت برای یادگیری مادامالعمر استفاده نمود.
tags: صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر، صلاحیت دیجیتال، دانشجویان، تحلیل عاملی