رزومه وب سایت شخصی


محمدعلی رستمی نژاد

محمدعلی رستمی نژاد

دانشیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: علوم تربیتی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۵۷۰۶۱۹

رزومه وب سایت شخصی
محمدعلی رستمی نژاد

دانشیار محمدعلی رستمی نژاد

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: علوم تربیتی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۵۷۰۶۱۹ |

اینجانب دانش آموخته فناوری آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی و دانشیار گروه علوم تربیتی  دانشگاه بیرجند هستم. علایق پژوهشی بنده به قرار زیر است:

  • سنجش فناوری در آموزش

  • فناوری برنامه درسی

  • فناوری در آموزش افراد با نیازهای ویژه

  • علوم شناختی و فناوری های یاددهی-یادگیری

  • یاددهی-یادگیری الکترونیکی

My affiliation

Associate Professor of educational technology University of Birjand

نمایش بیشتر

طراحی الگویی برای یادگیری غیررسمی مبتنی بر شبکههای اجتماعی (سنتز پژوهی)

نویسندگانمحسن آیتی,محمدعلی رستمی نژاد,صادق حامدی نسب
نشریهتدریس پژوهی
شماره صفحات1-22
شماره سریال۹
شماره مجلد۳
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
رتبه نشریهISI
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگویی برای یادگیری غیررسمی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی است. این مطالعه با روش سنتز پژوهی انجام‌ شد. جستجوی مقالات با استفاده از کلیدواژه‏های یادگیری غیررسمی، یادگیری غیررسمی آنلاین، یادگیری رسمی، تلفیق یادگیری رسمی و غیررسمی در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی انجام شد. برای جستجوی مقالات فارسی از پایگاه‏های اطلاعاتی جهاد دانشگاهی، پایگاه اطلاعاتی جامع علوم انسانی، بانک اطلاعات نشریات کشور و پایگاه مجلات تخصصی نور و برای جستجوی مقالات انگلیسی از پایگاه‌های اطلاعاتی گوگل اسکولار، پروکویست، ساینس دایرکت و الزیویر استفاده شده است. بر اساس معیارهای ورود و خروج تعداد 24 مقاله وارد مطالعه شد. تحلیل یافته‌ها ویژگی‌ها، پیامدها، نتایج و استلزامات ترکیب یادگیری رسمی و غیررسمی و همچنین ویژگی‌های الگوی مذکور را نشان داد. استفاده از یادگیری غیررسمی منجر به حمایت از یادگیری خود راهبر و مادام‌العمر‌می شود. ترکیب یادگیری رسمی و غیررسمی مستلزم علاقه به یادگیری، ادراک نیاز به یادگیری و استفاده از مدل یادگیری مشارکتی است. عناصر الگوی مذکور دارنده ویژگی‌هایی خاصی است؛ مثلاً یادگیرنده خود راهبر و مدیر دانش شخصی خود است. محیط یادگیری، منعطف، شخصی‌سازی‌شده و مناسب رشد تفکر خلاق و نقاد است. محتوای یادگیری چندرسانه‌ای، دسترس‌پذیر و متناسب با علایق یادگیرنده است. فعالیت‌های یادگیری غیر قابل ‌پیش‌بینی و مبتنی بر تعاملات واقعی است. ارتباطات شبکه‌ای، مبتنی بر انگیزه‌های درونی و بیرونی و مبتنی بر حل مسائل است. ارزشیابی کیفی، فرآیندی و مبتنی بر بحث و گفت‌وگو است. به‌طورکلی یادگیرنده حلقه ارتباطی سایر عناصر است.

لینک ثابت مقاله