رزومه وب سایت شخصی


محمدعلی رستمی نژاد

محمدعلی رستمی نژاد

دانشیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: علوم تربیتی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۵۷۰۶۱۹

رزومه وب سایت شخصی
محمدعلی رستمی نژاد

دانشیار محمدعلی رستمی نژاد

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: علوم تربیتی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۵۷۰۶۱۹ |

اینجانب دانش آموخته فناوری آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی و دانشیار گروه علوم تربیتی  دانشگاه بیرجند هستم. علایق پژوهشی بنده به قرار زیر است:

  • سنجش فناوری در آموزش

  • فناوری برنامه درسی

  • فناوری در آموزش افراد با نیازهای ویژه

  • علوم شناختی و فناوری های یاددهی-یادگیری

  • یاددهی-یادگیری الکترونیکی

My affiliation

Associate Professor of educational technology University of Birjand

نمایش بیشتر

اعتباریابی ضلاحیت های حرفه ای معلمان درس تفکر و سواد رسانه ای(مورد مطالعاتی: معلمان شهرستان بیرجند)

نویسندگانداود کاوسی,محمدعلی رستمی نژاد,محمد اکبری
نشریهرسانه
شماره صفحات97-117
شماره سریال۳۴
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۳
رتبه نشریهعلمی - ترویجی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامة صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان درس تفکر و سواد رسانه‌ای است. روش پژوهش، پیمایشی بوده و جامعة آماری آن نیز 100نفر از معلمانی است که دارای تجربه تدریس درس تفکر و سواد رسانه‌ای در شهرستان بیرجند هستند. در این پژوهش حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 80 نفر بود و برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS و با کاربرد روایی سازه، تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه‌های اصلی و چرخش متعامد با روش واریماکس تحلیل شده‌اند. در پرسشنامه 16 عامل شناسایی شده‌اند که دارای ارزش ویژة بالاتر از یک هستند. گویه‌هایی که دارای میزان اشتراک کمتر از 5/0 بودند، به ترتیب از پرسشنامه حذف و تحلیل اکتشافی دو بار دیگر روی گویه‌های باقی‌مانده انجام شد، که درنهایت به هفت مؤلفه تقلیل یافت که به عنوان عوامل تشکیل‌دهندة پرسشنامة نهایی به دست آمدند که ترکیب آن‌ها هم دارای توجیه نظری و هم منطقی بود. پایایی پرسشنامه نیز، با استفاده ضریب آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد؛ که نشان‌دهندة‌ همسانی قابل قبول پرسشنامه است. نتایج این تحلیل‌ها نشان داده‌اند که این پرسشنامه با هفت عامل 1. صلاحیت‌های رفتاری؛ 2. دانش رسانه‌ای؛ 3. مهارت‌های تدریس؛ 4. مهارت‌های تفکر؛ 5. مهارت رسانه‌ای؛ 6. سواد رسانه‌های نوظهور؛ و 7. صلاحیت پداگوژیک از پایایی و روایی مناسب برخودار است

لینک ثابت مقاله