رزومه وب سایت شخصی


محمدعلی رستمی نژاد

محمدعلی رستمی نژاد

دانشیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: علوم تربیتی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۵۷۰۶۱۹

رزومه وب سایت شخصی
محمدعلی رستمی نژاد

دانشیار محمدعلی رستمی نژاد

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: علوم تربیتی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۵۷۰۶۱۹ |

اینجانب دانش آموخته فناوری آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی و دانشیار گروه علوم تربیتی  دانشگاه بیرجند هستم. علایق پژوهشی بنده به قرار زیر است:

  • سنجش فناوری در آموزش

  • فناوری برنامه درسی

  • فناوری در آموزش افراد با نیازهای ویژه

  • علوم شناختی و فناوری های یاددهی-یادگیری

  • یاددهی-یادگیری الکترونیکی

My affiliation

Associate Professor of educational technology University of Birjand

نمایش بیشتر

شناسایی شایستگی‌های حرفه‌ای متخصصان تولید محتوای الکترونیکی

نویسندگانمحمدعلی رستمی نژاد,مهدیه خسروی چهکندک,محمد اکبری
نشریهفناوری آموزش
شماره صفحات170-184
شماره سریال۱۷
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۳
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

پیشینه و اهداف: در دنیای امروز و در محیط­ های کسب وکار رقابتی ظرفیت ­ها، شایستگی­ ها و قابلیت­ های نیروی انسانی و شناسایی، پرورش و روزآمدسازی آن­ها نقش بسیار تعیین ­کننده­ای در بقا و ادامه­ حیات سازمان دارد و سازمان­ ها بدون برنامه­ نظام­مند به هیچ عنوان نم ی­توانند از کنار آن­ها بگذرند. نیروی انسانی به ­عنوان منابع استراتژیک و سرمایه ­های دانشی سازمان ها شناخته می­شوند و قطعاً هرگونه بی­ توجهی به توانایی­ ها و شایستگی ­های آن­ها سازمان­ها را خلع امتیاز رقابتی کرده و آن­ها را قربانی تغییرات و رقابت­ های شدید می­کند. پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی شدن زندگی انسان در چند سال اخیر باعث ایجاد نیازهای جدیدی در بازار کار و حتی زندگی مردم شده است که در نتیجه بازار مشاغل روز به روز تغییر کرده و انواع و اقسام شغل­های مختلف به­وجود آمده است. حضور گسترده‌ کسب وکارها در وب و شبکه­ های اجتماعی و استفاده از سایت و وبلاگ برای معرفی و فروش محصولات باعث شده که نیاز به تولید محتوا و درنتیجه نیاز به متخصص تولید محتوای الکترونیکی هم بیش از هر زمان دیگری احساس شود. در این راستا هدف پژوهش حاضر شناسایی شایستگی­ های حرفه­ ای متحصصان تولید محتوای الکترونیکی است. روش‌ها:‌ پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. داده ­های موردنیاز برای دستیابی به هدف پژوهش از طریق بررسی اسناد و متون داخلی و خارجی و مصاحبه با خبرگان، اساتید و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری تکنولوژی آموزشی، فناوری اطلاعات، رایانه و برنامه ­ریزی درسی صاحب تجربه در زمینه­ آموزش الکترونیکی که تجربه­ تولید محتوای الکترونیکی را دارند، گردآوری شد. ابتدا در گام اول برای شناسایی شایستگی­ های متخصص تولید محتوای الکترونیکی، با روش مرور مطالعاتی نقلی مقالات، کتب، نشریات و سایت ­های معتبر علمی داخلی و خارجی مرتبط با برنامه­ درسی تولید محتوای الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفتند. جهت انتخاب منابع علمی از سایت­های معتبر همچون ScienceDirect SAGE, Elsevier, Scopus, Eric)) استفاده شد. ملاک شمول در مورد مقالات و منابع این سایت­ ها این بود که مقالات موردنظر در بازه­ سال­های 2000 تا 2021 باشند و هم­چنین در ارتباط با تولید محتوای الکترونیکی و معیارهای شایستگی در برنامه درسی باشند. در گام دوم بعد از شناسایی عناصر و شاخص­ها با خبرگان، اساتید و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری تکنولوژی آموزشی، فناوری اطلاعات، رایانه و برنامه­ریزی درسی صاحب تجربه در زمینه­ آموزش الکترونیکی که تجربه­ تولید محتوای الکترونیکی را دارند، در مورد این شاخص­ ها و میزان اهمیت و کفایت هر یک مصاحبه­ای به ­صورت مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. هدف از مصاحبه­ ها شناسایی ابعاد و مؤلفه­های پنهان یا شاخص ­هایی بود که در مبانی نظری و پژوهش­ های پیشین ممکن بود به آن­ها اشاره­ای نشده باشد. قلمروی پژوهش کلیه اساتید و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری تکنولوژی آموزشی، فناوری اطلاعات، رایانه و برنامه­ریزی درسی صاحب تجربه در زمینه­ آموزش الکترونیکی و تولید محتوای الکترونیکی بودند. نمونه­ پژوهش به ­صورت هدفمند و بر مبنای اصل کفایت داده‌ها تعیین شد. یافته‌ها: یافته­های پژوهش شایستگی­ های حرفه­ای متخصصان تولید محتوای الکترونیکی را در سه درون­مایه­ شناختی (با دو طبقه­ دانش تخصصی رشته­ تولید محتوای الکترونیکی و دانش عمومی)، شایستگی­ های مهارتی (با چهار طبقه­ مهارت­های آموزشی، مهارت­های طراحی، مهارت­های تولید و مهارت­های نرم) و شایستگی­ های نگرشی (با سه طبقه­ اصول نگرشی مربوط به رشته­ تولید محتوای الکترونیکی، اصول اخلاقی و اصول فرهنگی و اجتماعی) شناسایی کرد. نتیجه‌گیری: یافته ­های این پژوهش می­تواند در مراحل مختلف طراحی برنامه درسی تولید محتوای الکترونیکی مبتنی بر شایستگی مورد استفاده قرار گیرد.

لینک ثابت مقاله