| نویسندگان | محسن آیتی,محمد علی پور,محمدعلی رستمی نژاد,فرهاد سراجی |
|---|---|
| نشریه | دین و ارتباطات |
| شماره صفحات | 697-734 |
| شماره سریال | ۲ |
| شماره مجلد | ۶۶ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۴ |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی ارتباطات رسانه ای معلم ـ دانش آموز در مقطع ابتدایی بود. این پژوهش بـا روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام شد. قلمرو پژوهش را معلمان و دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر بیرجنـد تشکیل دادند. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. با مصاحبه نیمه ساختاریافته 31 نفر از معلمان و 31نفر از دانش آموزان داده ها أخذ گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری بـاز محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکلن و گوبا استفاده شـد. یافتـه هـای حاصل از تجارب زیسته معلمان و دانش آموزان در قالب 4مضمون اصلی اهداف و دلایل (خبری و آگاهسـازی آموزشی و اشتراک گذاری فایل راهنمایی و مشاوره نظارتی و مراقبتی بحران زدایی سرگرمی و مدیریت اوقات فراغت) فرصت ها و تهدیدها (زیرساخت اینترنت تجهیزات و وسایل الکترونیکی طرز تفکر و فرهنـ، دـدم تخصص و سواد فناوری در دسترس بودن و انعطاف پذیری زمان و مکان) راهکارهای توسعه (توسعه شبکه های اجتماعی بومی ارتقا شبکه آموزشی دانشآموزی (شاد) استفاده از رسانه های جمعی توسـعه زیرسـاختهـای اینترن ت و اینترانت حمایت از خانواده های محروم توسعه سواد رسـانه ای روی آوردن بـه بسـترهای بـرخط) و دستاوردها و پیامدها (صرفه جویی در زمان آموزش ارتباط آسان و ساده رصد و مداخله به هنگام شکل گیـری یادگیری عمیق تر و باانگیزه حواس پرتی دیجیتال اعتیاد و مشکلات روانی و اُفت تحصیلی) سازمان یافت.