| نویسندگان | محمدعلی رستمی نژاد,محسن آیتی,فرهاد سراجی,محمد علی پور |
|---|---|
| نشریه | مطالعات راهبردی ارتباطات |
| شماره صفحات | 1-20 |
| شماره سریال | ۴ |
| شماره مجلد | ۳ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۴ |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
در پژوهش حاضر به واکاوی تجارب زیسته ارتباطات رسانهای والدین-معلم مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1402-1403 به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی پرداختهشده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش 15 معلم و 10 نفر از والدین از دبستانهای شهر بیرجند بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند و در مصاحبههای نیمه ساختاریافته شرکت کردند. برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده از روش تحلیل کلایزی استفاده شد. یافتههای حاصل از تجارب زیسته معلمان و والدین در ارتباطات رسانهای در5 مضمون اصلی اهداف و دلایل ارتباط رسانهای(انتقال و اشتراکگذاری اطلاعات، پاسخدهی، شفافسازی، اطلاعرسانی و ثبت رویدادها)، روشهای ارتباطی(همزمان، ناهمزمان)، ابزارهای ارتباطی (سیستمهای پیامرسان، ویدئوکنفرانسی و آنلاین، مواد چاپی الکترونیک، نظرسنجی و فرم الکترونیکی، وبسایت، شبکه آموزشی دانشآموز(شاد))، چالشها و محدودیتها(اشتغال والدین، سطح سواد و تحصیلات، نبود منابع مادی و اینترنتی، نوع نگرش و طرز تفکر به فناوری، شرایط سنی، نوع سکونت)، مزایا و فرصتها (آسان و راحت، انعطافپذیری در زمان و مکان، افزایش سرعت و رصد لحظهبهلحظه، ثبت وقایع و آرشیو کردن) طبقهبندی شد. بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که با ورود بسترهای رسانهای به حوزه ارتباطات، ارتباط معلم-والدین هم تحت تأثیر قرارگرفته است و بسترهای رسانهای بهعنوان تسهیلگر در حوزه برقراری ارتباط عمل مینمایند.